5. 12. 22

Loka - 30. 11. 2022

Foto: Vinko Šeško.
Lepa skupina štirinajstih nas na Železniški postaji Sevnica čaka na vlak proti Zidanemu Mostu ob 7.42,  tri pa se nam pridružijo še na vlaku. Nismo vsi od Spoznavanja vrednot pri Društvu Univerza za tretje življenjsko obdobje Sevnica, zraven so še Sredini fotografi. Imamo pa isti cilj: adventni venčki v Loki pri Zidanem Mostu. 

Foto: Vinko Šeško.
Na Železniški postaji Loka nas pričaka rahel dež in najprej pod streho osvežimo spomin na to, da so železniško progo zgradili leta 1862, drugi tir šele 1944, prvo železniško postajo pa 1911, skoraj 50 let po progi. Bila je to stavbica, ki potnikom ni nudila veliko zavetja. Leta 1976 so zgradili novo, učenci in učenke bližnje šole so v čakalnici večkrat razstavili svoje izdelke, zdaj pa samuje brez osebja. Baje bi postanke vlakov celo ukinili, če ne bi bil v kraju Trubarjev dom upokojencev.


Pod dežniki se napotimo v kraj z okoli 500 prebivalci in na levi že vidimo mogočno šolsko poslopje. Začetek šolanja sega v leta 1786, 1793; redni pouk pa poteka od leta 1800 v različnih stavbah. Sedanjo so zgradili leta 1907 in jo ob stoletnici obnovili in razširili. Trenutno poteka pouk Podružnične šole Loka v dveh kombiniranih oddelkih in enem samostojnem (1. in 2. razred = 12 učencev in učenk, 3. in 4. razred = 13, 5. razred =6). Pod isto streho pa so tudi trije oddelki vrtca.

Sprehodimo se mimo Cerkve svete Helene, katere osnova sega v 13. stoletje, kasneje so jo prezidavali, obnavljali, utrjevali zidove. V določenem obdobju je bil v njej protestantski in rimokatoliški del. Čudi nas velika zgradba Župnijskega doma, vendar včasih je imela cerkev v Loki 13 podružnic in sedem duhovnikov.

Foto: Nevenka Vahtar.
V lokalu Trubarjev hram nas čakajo še trije člani, skupaj nas je zdaj dvajset in kar dolgo uživamo ob kavi in klepetu.

Pri Cerkvi najprej opazimo Kapelo svetega Frančiška Ksaverija iz leta 1733, ki je občasno prostor za razstave. Trije spomeniki spominjajo na znane može, povezane z Loko: Primož Trubar naj bi tu služboval med leti 1527/1528 in 1542 (verjetno je bil več v Laškem, tu pa je njegove posle opravljal vikar); Dragotin Ripšl je bil župnik, narodni buditelj, ukvarjal se je z naprednim sadjarstvom; pisatelj Alojz Rebula je rad zahajal v Loko, kjer se je rodila njegova žena, pisateljica Zora Tavčar. Iz Loke pa izhaja tudi zgodovinar Janko Prunk.

Na drugi strani ceste stoji graščina: prvotna zgradba je bila iz 13.stoletja, okrog leta 1880 so jo prezidali v angleškem kastelnem stilu in obdali z velikim parkom. Lastniki so bili loški gospodje, potem različni drugi, po drugi svetovni vojni so jo nacionalizirali. V njej od leta 1947 gostuje Trubarjev dom upokojencev, ki so ga v letih 1970 in 1990 prezidali in obnovili.

Foto: Nevenka Vahtar.
Po cesti se spustimo proti Savi, prečkamo železnico, potem pa se napotimo ob reki navzdol. Ni nam mar za naprave, s katerimi bi se lahko razgibali, odpiramo in zapiramo pa dežnike, ker se ne moremo zediniti, ali dežuje ali ne. No, kapljice na vodni gladini so še najbolj zanesljiv pokazatelj.


Na ograji sadovnjaka Turistično društvo Loka pri Zidanem Mostu in Loški zeliščarji že devetič (od leta 1994) razstavljajo adventne venčke. Kar 125 jih je tokrat in spletle so jih spretne roke mladih iz vrtca in šole, odraslih in starejših. Najrazlićnejše materiale so uporabili, njihova domišljija ne pozna meja.


Adventni venček ima precej obsežno simboliko. Neprekinjen krog adventnega venčka, ki spominja na neskončnost, simbolizira popolnost in večnost. Zimzelene vejice, ki jim mraz in sneg ne moreta do živega, so simbol moči, novega in večnega življenja ter upanja. Sveče simbolizirajo novo rojstvo življenja in svetlobe. Simbolika vijolične barve predstavlja spokojnost in upanje, da bo tema premagana.

Vsaka sveča na vencu ima svoj pomen. Prva sveča simbolizira pričakovanje ali upanje. Druga sveča simbolizira mir. Tretja sveča simbolizira veselje in je lahko tudi roza barve. Četrta sveča predstavlja ljubezen. Štiri sveče imajo posebno simboliko: predstavljajo štiri mejnike krščanstva (stvarjenje, učlovečenje, odrešenje in konec sveta), štiri strani neba (Kristusovo učlovečenje za ves svet in vse ljudi), štiri letne čase, pa tudi človekovo življenje. Vsaka prižgana sveča postaja vse manjša in nas tako opominja, da smo vedno bližje svojemu koncu.  Ponekod postavijo še peto svečo, ki je bele barve, imenujejo pa jo Kristusova sveča. Prižgejo jo na sam božič. Vsako adventno nedeljo prižgemo eno svečo več, zato je vsako nedeljo v prostoru več svetlobe. V duhovnem smislu to pomeni, čim bliže smo Bogu, tem več je svetlobe tudi v naših življenjih.

Tradicionalni adventni venček naj bi bil iz rastlinja spleten venec s štirimi svečami, ki ponazarjajo štiri adventne nedelje. Štiri sveče naj bi bile izključno v vijolični ali modri barvi, saj le te simbolizirajo spokojnost, post in pričakovanje. Če je sveč pet, je zadnja bela in simbolizira Jezusa. Adventni venček naj bi bil narejen brez dodatnega okrasja, da pride do izraza opisana simbolika.

Venček ima že zelo staro tradicijo: protestantski pastor iz Hamburga je vodil šolo za revne otroke in je leta 1839 napravil lesen prstan z 20 rdečimi in štirimi belimi svečami, da bi pritegnil otroke k maši v adventnem času. Kanalski Slovenci so ga začeli delati na začetku 20. stoletja, ostali pa bolj množično po letu 1980.



Mimo mosta preko Save v smeri Vrhovega se napotimo proti Šentjurju na Polju. Na naši desni pustimo Hidroelektrarno Vrhovo iz leta 1993, skozi naselje z okoli 77 prebivalci pa pohitimo, 


da ulovimo vlak nekaj minut čez dvanajsto. No, preden ta pripelje, je še čas za malo okrepčila.

Če tudi dež je, al megla, toča, nič zato: mi sonce v sebi nosimo.

Video:


Ni komentarjev: