Na novo oblikovana skupina Prijateljska potepanja gre na pot zgodaj, ker je pred njo dolg dan. 19 se na zbere na Železniški postaji Sevnica za vlak ob 6.03 proti Ljubljani in naprej proti Jesenicam. Štirje so že na vlaku, štiri vstopijo v Zidanem Mostu. Marjetki iz Maribora se nam ne uspe priključiti v Ljubljani, v Novo Gorico se odpelje z avtobusom in je na ogledu Samostana Kostanjevica že pred nami, srečamo pa se na poti po mestu. To je ena izmed najboljših lastnosti potepink in potepinov: ne ustrašimo se preprek na poti, prilagodimo program in izkoristimo dan.
Med vožnjo do Jesenic se pogovarjamo o zgodovini Slovenskih železnic, se seznanimo s podatki o Bohinjski progi, smo pa tudi kritični do vlakovne kompozicije: nekateri kupeji so hladni, toaletni prostori zanemarjeni - in take vagone pošiljamo na ogled k sosedom Avstrijcev, ker vlak vozi do Beljaka. Zamude pa nimamo veliko - le nekaj minut in za prestop skoraj dvajset minut časa. Ker vlak za Novo Gorico že stoji,
Med klepetom skoraj spregledamo vožnjo skozi Vintgar,
Po tridesetih letih, leta 1977, postavijo prvi uradni mejni prehod Vrtojba, ki ga priznavata obe državi (po Osimskem sporazumu iz leta 1975).
Stopimo na drugo stran stavbe - na Trg Evrope, kjer je vse živo zaradi velike skupine iz Padove.
Občudujemo mogočno poslopje postaje (najstarejša javna stavba v mestu) in prestopamo iz Slovenije v Italijo in nazaj.
Po obroku pešačimo do konca Kidričeve ulice, potem pa na desno proti vzpetini Kostanjevica, ki ji domačini pravijo Kapela. Prehitro zavijemo v hrib, zato imamo daljšo pot do vrha in nato desno po grebenu mimo Rafutskega parka, ki so ga uredili v zadnjem času. Pri vzhodnem delu Samostana Kostanjevica opazimo sedež Skupnosti Srečanje, prve v Sloveniji od leta 1994, kjer živijo fantje, ki bi se radi odvadili drog. Skrbijo za samostansko posestvo in si sami pridelajo hrano. Večina se nas odloči za voden ogled Samostana, nekaj je to imelo že pred tremi tedni in si gredo ogledat le Rožni vrt.
Vodička nas sprejme razumevajoče glede na našo zamudo in najprej razloži, da je na tem griču bila pred 402. letoma zgrajena kapela, zato je v bistvu še vedno poimenovanje po njej. Smo na osrčju Soške fronte, glede na zemljevid pa tam, kjer kokoška nese jajca. Pokaže nam železniško progo, ki je v bistvu meja z Italijo,
Zdaj se nam pa že mudi: po stopnicah in cesti navzdol, potem ob nasvetu domačinov po bližnjici do glavne Avtobusne postaje Nova Gorica.
BIL JE TO DOLG DAN, AMPAK ZA PRAVE POTEPINE IN POTEPINKE ...
Nekaj podatkov je pod videom.
Video:
Dunaj – Trst: 1839 – 1857: do
Celja: 1846, do Ljubljane: 1849, Postojna: 1856 (Borovniški viadukt, Štampetov
most), Trst (preko Sežane): 1857
Ljubljana – Trbiž:
1870, Pivka – Reka: 1873, Divača – Pula: 1879, Divača – Koper:
1967 (Modri vlak, Tito, iz Češkoslovaške 40 vagonov sladkorja), potniški 1971,
1972, Ljubljana – Novo mesto: 1893 (Grosuplje, Kočevje), 1894, Metlika:
1914, Zidani Most - Zagreb: 1862 (drugi tir 1944), Trebnje – Sevnica: 1908 (Tržišče, Krmelj), 1938.
Jesenice – Sežana: 1900 - 1906
Proga se ponaša z vrsto
presežnikov v slovenskem železniškem omrežju. Med Prvačino in Štanjelom se
nahaja najstrmejši odsek (26,7 ‰), teče skozi najdaljši železniški predor, ki
je v celoti na slovenskem ozemlju (Bohinjski predor, 6327,3 m), čez Solkanski
most, ki se ponaša z največjim kamnitim lokom železniških mostov na svetu, most
čez Idrijco pri Mostu na Soči pa je s 30 m najvišji slovenski železniški most.
Poleg tega ta proga velja za najslikovitejšo. Kljub temu, da prečka Alpe, ni
najvišje ležeča slovenska proga. Nadmorska višina najvišje točke znaša 576 m (v
Blejski Dobravi oz. na postajališču Vintgar), medtem ko je nadmorska višina
postaje v Postojni 582 m. Med Jesenicami in Sežano prečka kar 37 predorov,
27 viaduktov, 39 mostov in 5 galerij.
Gradnja Bohinjske proge, ki
naj bi povezala Češko in osrednjo Avstrijo s Trstom ter zamajala monopol Južne
železnice, se je pričela leta 1900 in se končala 1906. Zaradi številnih vzponov
in spustov so že v času gradnje razmišljali, da bi progo kot prvo na današnjem
Slovenskem elektrificirali. Te načrte je preprečil izbruh 1. svetovne vojne. Po
vojni je proga, katere večji del je pripadel Italiji (rapalska meja s
Kraljevino SHS jo je razdelila v Bohinjskem predoru) izgubila pomen zaradi
razpada Avstro-Ogrske in dejstva, da je pontebska proga postala konkurenčnejša
za promet med Avstrijo in Trstom zaradi dveh državnih meja manj. Po koncu 2.
svetovne vojne je večji del proge pripadel Jugoslaviji, državna meja pa jo je
presekala med Repentaborom in Opčinami. Konec leta 1947 je bilo odločeno, da
bodo tudi južni del nekdanje Bohinjske proge navezali na slovensko železniško
omrežje. Tako so naslednje leto pričeli graditi odsek med Dutovljami in Sežano
(pri gradnji so uporabili gramoz z nemške obvozne proge Vižmarje–Črnuče–Laze)
in ga dokončali 21. decembra istega leta. V 80. letih so po njej poskušali
uvesti t. i. »soški koridor« za tovore med Koprom in Jesenicami (takrat je bil
v Divači dograjen divaški lok, ki je omogočal promet med Koprom in Sežani brez
menjave smeri), vendar je po osamosvojitvi Slovenije zamrl. Tako se danes za
tranzitni tovorni promet uporablja predvsem ob izrednih dogodkih na glavni
progi med Koprom, Ljubljano in Jesenicami. Do elektrifikacije in resnejše
posodobitve ni prišlo nikoli.
Železniški most Vintgar je
največji in v celoti ohranjen železniški most s kamnitim lokom v Sloveniji.
Most se nahaja na povezavi Jesenice – Most na Soči in seka korita Blejskega
vintgarja. Zgrajen je bil v letih 1904 in 1905 iz rezanega kamna. Dviga se 33
metrov visoko od površja reke Radovne. Je 4,5 metra širok in 65 metrov dolg.
Glavni Razpon glavnega loka je 41
metrov, na vsaki strani so 3 metre široke reliefne odprtine. Most je oblikoval
arhitekt Robert Schonhofer.
Bohinjska Bela:
Babji zob, plezališče, slap, ena najstarejših vojašnic, zgrajenih na področju
Slovenije, ki deluje še danes.
Bohinjska Bistrica: turizem,
smučišče Kobla, predor: 6327 metrov.
Podbrdo: v
Baški grapi, pod prelazom Petrovo Brdo (Porezen), korita, slapovi.
Grahovo ob Bači: tu
so snemali Na svoji zemlji.
Most na Soči:
zajezitev za hidroelektrarno Doblar (1937), včasih Sveta Lucija, cesta ob
Idrijci proti Idriji in Ljubljani.
Avče:
naseljene že v rimski dobi, 1908 padel kilogram težek meteroit.
Kanal: že v
rimskem obdobju, v srednjem veku obzidje, skoki z mosta, od tu slikar Riko
Debenjak, dirigent Anton Nanut, mati pisatelja Josipa Ribičiča (Miškolin).
Anhovo: tovarna
cementa Salonit Anhovo (1921).
Solkan: najbolj
je znan po Sveti gori (682 metra n.m.v. - Skalnica s frančiškanskim samostanom
in romarskim središčem), Solkanskem mostu, ki ima najdaljši kamniti lok na
svetu (219,70 m dolg železniški ločni most čez Sočo pri Solkanu se pne 36 m nad
srednjo gladino reke, osrednji lok ima svetlobno odprtino 85 m) in po
kajakaštvu po Soči.
Nova Gorica: 13
tisoč prebivalcev (Gorica okrog 40 tisoč), nastala šele po koncu 2. svetovne
vojne zaradi delitve ozemlja med Italijo in Jugoslavijo. Zanos, mladinske
delovne brigade. Pravi razvoj po letu 1965. Je sedež mestne občine Nova Gorica,
upravne enote, kakor tudi visokošolskih ustanov. Goriški muzej (Grad Kromberk, Vila
Bartolomei v Solkanu, Muzejska zbirka Kolodvor), gledališče (od 1955), galerije,
igralnice (HIT), cerkev Kristusa Odrešenika (1982). France Bevk, Iztok Mlakar,
Gianni Rijavec, Jožica Svete, Mojca Širok, Stanislav Škrabec (pater, rojen v
Hrovači).
Železniška postaja Nova Gorica:
najstarejša
javna stavba v mestu je prav železniška postaja. To je nekdanji severni goriški
kolodvor ali svetogorska železniška postaja, zgrajena v secesijskem slogu
sočasno z bohinjsko železniško progo (1906). Postaja je ostala ob razmejitvi
med Italijo in Jugoslavijo, ki je na nekaterih delih tekla kar po železniški
progi. Sezidali so jo do leta 1906, ko je bila poleti slovesna otvoritev nove,
vzporedne železniške proge, ki je imperij povezovala s Trstom. Železnica je
bila speljana med Dunajem in Trstom in je bila strateška pot cesarstva ob novi
meji z Italijo. V tedanji Gorici so zgradili razsežno vzdolžno postajno
poslopje: postaja prvega reda je bila največja in najlepša na Slovenskem. Med
prvo svetovno vojno je od postaje ostala zgolj lupina. Železnica je z
razmejitvijo med tri države izgubila svoj pomen. Kljub temu so postajo
Italijani obnovili. Kasneje, po določitvi meje med Italijo in socialistično
Jugoslavijo, je bila postaja še bolj odrezana od starega mesta, ker je pripadla
Jugoslaviji, Gorica pa Italiji, in ohranila se je brez večjih predelav. Postaja
ostaja zanimiva kulisa muzejskih vlakov, kadar njihove parne lokomotive
prisopihajo na kolodvor. Mogočna stavba in hkrati najstarejša javna zgradba v
mestu je bila zgrajena skupaj z bohinjsko železnico ter predana namenu leta
1906. Načrt zanjo je prispeval dunajski arhitekt Robert Seelig. Historicistična
zasnova ima bogat secesijski dekor, najbolj izrazit na zahodnem pročelju in v
detajlih notranje opreme: žal se marsikaj ni ohranilo. Od tu so upravljali
živahen promet na progi, po kateri so močne parne lokomotive vlekle 70
vlakovnih kompozicij dnevno. Direktni hitri vlaki so vozili na Dunaj, v Prago,
München, Ostende, Trst. Lokalni progi za Ajdovščino so snovali nadaljevanje do
Ljubljane in s tem odprto pot na vzhod. Goriški bohemi so šli zjutraj na kavo v
Trst, popoldne do Koroške na pivo. Lokomotive so vzdrževali in pripravljali za
vožnjo v mogočni polkrožni kurilnici na vzhodni strani postaje, kjer sta
ohranjena tudi vodni stolp in nakladalnik premoga. Celotna proga od Prage preko
Linza in Beljaka do Trsta, poznana tudi kot Neue Alpenbahnen ali Transalpina,
je dolga 717 km in velja za eno najlepših v Evropi. Slavnostnega odprtja, ki je
bilo 19. septembra 1906, se je udeležil sam prestolonaslednik nadvojvoda Franc
Ferdinand. Žal se je manj kot desetletje kasneje znašla sredi vojne vihre, po
1. svetovni vojni pa so nove državne meje tako razkosale traso, da nikoli več
ni zasijala v prvotnem sijaju. Z mejo po 2. svetovni vojni je bila pretrgana še
zveza s Trstom. Danes vozi le nekaj lokalnih vlakov do Sežane, Ajdovščine,
Jesenic in Ljubljane. Leta 1974 se je parna vleka umaknila dizelski, vendar
občasno še vedno zapiska parna lokomotiva, vprežena v vleko muzejskega vlaka.
Trg Evrope: mestni
upravi občin Gorica in Nova Gorica sta se odločili, da bosta vstop Slovenije v
Evropsko unijo obeležili na prav poseben način, ne z običajnim obeležjem ali
spomenikom, temveč z novim skupnim mestnim trgom pred železniško postajo v Novi
Gorici. Prostor pred novogoriško, nekdanjo severno goriško, železniško postajo
je kraj najbolj tesnega urbanega stika med obema mestoma. Monumentalno
zasnovano urbano kompozicijo objektov in radialno v trg iztekajočih se ulic
arhitekta Maxa Fabianija je dolga leta na dvoje rezala državna meja. Trg v
mladem mestu je dobil ime po vstopu Slovenije v EU (1. maja 2004). Krasi ga
mozaik nove Evrope, ki ga je zasnoval Franko Vecchiet, slovenski umetnik iz
Trsta. Arhitekturno rešitev je prispeval Goričan Romano Schnabl, ki je imel
težko nalogo, saj je gradil na zapuščini Maxa Fabianija (1865–1962), takrat
najbolj uglednega avstroogrskega urbanista in priznanega arhitekta. Fabiani je
ulice, ki vodijo od postaje, zarisal pahljačasto v pet smeri, pa čeprav se jih
je večina po dobrih sto metrih končala na njivah. Fabiani je predvideval hiter
razvoj mesta, ki je z železnico dejansko zadihalo. V sončnem vremenu lahko
odčitamo točen čas na sončni uri, narejeni iz pogonskega kolesa parne
lokomotive, postavljeni na italijanskem delu trga. Posebnost ure je, da pozimi
kaže točen čas na spodnji, poleti pa na zgornji strani kolesa. Skupen Trg
Evrope je vsekakor bolje kot bodeča žica sredi trga, ostalo so za zdaj le
spomini in sanje. Trg z Mozaikom nove Evrope je nemudoma postal nov simbol
somestja dveh Goric, pa tudi simbol odpravljanja razmejevanj in simbol
evropskega združevanja.
Aleja slavnih mož na Erjavčevi
ulici. Ulica povezuje obe mesti. Portretni kipi slavnih Goričanov in drugih
ljudi, ki so tu ustvarjali ali pomembno zaznamovali naš prostor, nekaterim
drugim pa so namenjeni spomeniki bolj svobodnih oblik. Med njimi: Pater
Stanislav Škrabec (1844–1918), Henrik Tuma (1858–1935), Alojz Gradnik
(1882–1967), Ivan Trinko Zamejski (1864–1954), Simon Gregorčič (1844–1906),
Fran Erjavec (1834–1887). Kipi: devet glav Mirka Bratuše (križišče s
Cankarjevo), kamniti krogi Zmaga Posege (1959–2009) pred upravno stavbo HIT,
spomenik Edvardu Rusjanu, in obeležje braniteljem slovenske samostojnosti
1990–91 (nasproti Rusjanovega trga), katerega jedro je betonska protitankovska
ovira (avtor postavitve: Matej Vinazza).
Samostan Kostanjevica (vsak
dan: 9.00 - 12.00 in 15.00 - 17.00, pet evrov, knjižnica samo za skupine)
V neposredni bližini mestnega
središča Nove Gorice, na 143 m visokem griču na Kostanjevici, se nahaja cerkev
Gospodovega oznanjenja Mariji in k njej prizidan frančiškanski samostan. Na
Kapeli, kot temu kraju pravijo domačini, stoji staro božjepotno svetišče s
pestro zgodovino in bogatimi zakladi preteklosti. Na Kostanjevico radi zahajajo
verniki in turisti iz Nove Gorice in Gorice (Italija). Za Kostanjevico že 200
let skrbijo očetje frančiškani. Je duhovno središče, spomenik sakralne
umetnosti ter zgodovinski in kulturni spomenik (grobnica Burbonov in
samostanska knjižnica).
Cerkev Marijinega oznanjenja s
frančiškanskim samostanom
Kostanjevica ali Kapela je
najbolj zahodni del gozdnega rezervata Panovec, kjer sta že od daleč vidna
cerkev in frančiškanski samostan. Prvo kapelo (manjšo cerkev), posvečeno
Marijinemu oznanjenju, je dal zgraditi grof Matija Thurn v letih 1623−25, bojda
v zahvalo, ker mu je papež dovolil poroko s sorodnico. Obenem je sezidal tudi
manjši samostan, namenjen skrbnikom cerkve in duhovnim vajam laikov. Tako
cerkev kot samostan imata pestro zgodovino, ki jo zaznamujejo širitve,
zapiranje, ponovno odprtje, rušenje in gradnja, intrige med meniškimi rodovi,
uničenja in reševanja knjižnice, kupovanja in prodaje orgel, oltarjev, zvonov
... Razcvet Kostanjevice je za desetletje prekinil odlok Jožefa II. iz leta
1781, s katerim so bili karmeličani pregnani s Kostanjevice leta 1785. Leta
1811 je bila Kostanjevica dodeljena v upravljanje slovenskim frančiškanom. Po
zadnji obnovi v letih 1924-29 je cerkev vsaj v notranjosti ohranila precejšen
del nekdanjega sijaja (poslikave, štukature), le fasada je bila pred tem mnogo
bolj baročno razigrana. V središču marmornatega oltarja je podoba Marije z
Jezusom v zlatem, z žarki obdanem okviru. Posebnost kostanjeviške cerkve so
številne nagrobne plošče, kar kaže navezanost vernikov na ta kraj.
Grobnica Burbonov
Kulturno zgodovinsko podobo
Kostanjevice označuje tudi grobnica, kjer so pokopani zadnji potomci francoske
kraljeve rodbine Burbonov. Ob julijski revoluciji leta 1830 so odstavili kralja
Karla X. Burbonskega in ga skupaj z družino pregnali iz Francije. V Gorici so
našli zavetišče pri goriškem grofu Coroniniju. Želeli so biti pokopani na
Kostanjevici. Tako slovi danes kraj po svetu kot 'Mali St. Denis'. V kripti pod
oltarjem so v sarkofagih iz nabrežinskega kamna posmrtni ostanki Karla X.
(1757−1836), zadnjega kralja Francije in Navare (med leti 1824−30), njegovega
sina Ludvika XIX. (1775−84) in vnuka Henrika V. (1820−83), ki nista nikoli
vladala, Ludvikove žene Marije Terezije Šarlote (1778−1851), Henrikove sestre
parmske vojvodinje Luize Marije Terezije (1819−84) in Henrikove žene Marije
Terezije Beatrike Gaetane (1817−86), ki je tudi uresničila poslednjo moževo
željo in zadnje člane dinastije zbrala na enem mestu, saj sta le Karel X. in
njegov sin umrla v Gorici. Žena Karla X. Marija Terezija Savojska je pokopana v
Gradcu. Kripto „straži“ Karlov dvorni minister Pierre Louis Jean Casimir de
Blacas, ki mu je sledil v izgnanstvo.
Škrabčeva knjižnica
Samostanska knjižnica se
imenuje po patru Stanislavu Škrabcu, največjem slovenskem jezikoslovcu, ki je
na Kostanjevici živel več kot 40 let. Ko so frančiškani morali s Svete Gore v
Gorico, so na Kostanjevico prenesli tudi bogato svetogorsko knjižnico, ki je
hranila dragocene tiske od 16. stoletja dalje. Knjižnica se je pozneje
bogatila, saj je na Kostanjevici delovala notranja redovna šola, ki se pa je
morala leta 1915 zaradi vojne umakniti v Kamnik. Knjižnica je urejena v dveh
večjih sobah v samostanskem traktu in ima okrog 10.000 knjig. Na prvem mestu
velja omeniti kakih 30 prvotiskov (inkunabul), med katerimi je najstarejši iz
leta 1476. Bogate pa so tudi zbirke od 16. do 19. stoletja. Med njimi je
pomembnejša slovnica Adama Bohoriča (1520-92), v latinščini napisane Arcticae
horulae succisivae (Zimske urice, 1584), ki ji dodatno vrednost daje avtorjevo
posvetilo. Zaradi dragocenosti je knjižnica od leta 1952 zaščitena kot kulturni
spomenik.
Burbonke: Maja
leta 2004 je bila na nekdanjem samostanskem vrtu ob južni fasadi samostanskega
zidu na Kostanjevici pri Novi Gorici odprta zbirka vrtnic iz skupine burbonk.
Zbirka je z 49 sortami ena najpopolnejših in največjih zbirk vrtnic burbonk na
svetu.
Bevkov trg: Osrednji
mestni trg s fontano, ki nosi ime po Francetu Bevku, je bil obnovljen v letu
2014.
Cerkev Kristusa Odrešenika, ki
je bila zgrajena leta 1982 po načrtih arhitekta Franca Kvaternika, je leta 2004
postala prva konkatedrala (podrejena neki drugi stolnici - Koper) v Sloveniji.
Cerkev stoji ob mestni vpadnici, ki vodi proti Solkanu. Lepoto in
monumentalnost pokaže šele njena notranjost, ki je opremljena z leseno plastiko
Kristusa in križevega pota, ki je delo slikarja Staneta Jarma.
Kidričeva ulica: osrednja
ulica kot mestno središče. Tu je bila zgrajena občinska palača ter drugi
pomembni objekti mestotvornega značaja: banka, pošta, zavarovalnica, avtobusna
postaja, trgovine, hotel, sodišče, na južnem koncu ulice pa stanovanjski bloki.
Trg Edvarda Kardelja je
dejansko travnik ob stičišču Kidričeve ulice in Ulice tolminskih puntarjev, ki
ga na severni strani zapira občinska palača, na vzhodni pa gledališče in
knjižnica. Je idealen prostor za večje prireditve, tako shode kot koncerte.
Občinska stavba je
bila zgrajena leta 1950 po idejnem projektu arhitekta Vinka Glanza. Palača, ki
se nahaja na Trgu Edvarda Kardelja, je tipična arhitektura prvih povojnih let.
Njeno pročelje bogatijo kipi s partizansko in revolucionarno tematiko, ki so
delo kiparja Borisa Kalina. V prvem nadstropju v Zeleni dvorani pa so freske s prizori iz
primorske zgodovine, delo slikarja Slavka Pengova.
Mestni park Borov gozdiček,
edinstven biotop sredi mesta Nova Gorica, je nastal na območju zadnjih ostankov
nekdanjih glinokopov, zdaj za Mestno knjižnico Franceta Bevka. Tla zadržujejo
vodo, ki privablja žabe in ptice, tudi selivke.
Muzejska zbirka Kolodvor -
Državna meja na Goriškem od 1945 do 2004 (od 2005, 13.00 – 17.00, štiri evre). V
dvajsetem stoletju so prebivalci Goriške večkrat menjali državo, kot si kupili
novo obleko, predvsem pa je meja zarezala v prostor, ki so ga prej vedno čutili
za svojega. Poleg tega to ni bila navadna meja, ampak ločnica med Vzhodom in
Zahodom, varovana z bodečo žico. Železniška postaja je nehote postala nemi
glasnik rojevanja nove družbe: na streho so ji navlekli veliko rdečo zvezdo in
občasno dodajali napise: Mi gradimo socializem ali Živelo bratstvo in edinstvo
naših narodov. Zvezda je danes eden od eksponatov muzejske zbirke, ki nam s
sliko, predmeti in besedo predstavlja dogajanje ob meji od konca 2. svetovne
vojne do osamosvojitve Slovenije in njene vključitve v Evropsko skupnost.
Kostanjeviški tunel: tik
ob meji pod gričem Kostanjevica potekata vzporedno dva železniška predora, eden
služi železniškemu prometu, medtem ko je drugi namenjen sprehajalcem,
kolesarjem in rekreativcem. Notranjost slednjega je okrašena z umetniško
instalacijo - marjetice, narejene iz plastenk. Oba predora merita v dolžino 228
m in sta ob vhodu okrašena s stolpiči. Ob zaključku gradnje Bohinjske železnice
leta 1906 je bil namreč zgrajen le en predor, drugi je nastal šele v času
italijanske okupacije. Uprava italijanskih železnic je skozi drugi tunel, ki ga
je zgradila leta 1928, povezala dve goriški železniški postaji na samostojnem
tiru: Gorizia Centrale in Gorizia Montesanto (današnja novogoriška železniška
postaja). Železnica je predor uporabljala do leta 1946, potem so ga opustili.
Zaradi lokacije predora tik ob meji in železni zavesi, je bil le-ta strogo
varovan. Tunel so uporabljali samo lokalni prebivalci, ki so si skozenj
krajšali pot iz zaselka Pristava do Nove Gorice. Predor je bil v vse bolj
žalostnem stanju, dokler ga ni po osamosvojitvi Slovenije lokalna oblast
uredila – uredila se je razsvetljava, pešpot in kolesarska pot. Leta 2007, ob
10. obletnici delovanja Mestne galerije Nova Gorica, je notranjost tunela dobila
posebno instalacijo. Enolični tunel je spremenil in popestril z novo notranjo
podobo Novogoričan Jure Poša, oblikovalec in akcijski umetnik, ki je znan po
izvirnih, nenavadnih in ekološko obarvanih kreacijah. Pri svojem delu je
uporabljal odslužene plastenke, ki jih je z razrezom pretvoril v cvetlice. V
tunelu je tako »zacvetelo« več kot 5.000 belih cvetov marjetic. Snovalec je
projekt uresničil v sodelovanju in ob podpori Mestne občine Nova Gorica,
Slovenskih železnic, kulturnoumetniškega društva Krea in Mestne galerije Nova
Gorica.
Brata Rusjan: Edvard
Rusjan (1886–1911, rojen v Trstu, živel v Gorici, oče sodarsko delavnico) ni
bil samo „naš“ prvi letalec (prvi polet 1909), ampak istočasno konstruktor,
izdelovalec in poskusni pilot svojih letal. V domači delavnici je izdelal kar
sedem letal in z vsemi tudi poletel. Najbolj uspešen model tega obdobja je EDA
V; replika tega letala, narejena iz boljših materialov, še danes poleti ob
izjemnih priložnostih. Eda 5 letalo je na ogled v avli bližnje stavbe Eda
center, ki je po letalu tudi dobila ime. Eda center slovi kot trenutno najvišja
stolpnica v mestu. Spomenik, postavljen 11. septembra 1960, ki spominja na
slovenskega Ikarusa, je oblikoval Janez Lenassi (1927-2008). 10,5 metrov visok
kip stoji v neposredni bližini Eda centra. Brata delala kasneje v Zagrebu.
Spomenik graditeljem Nove
Gorice (2008): poklon vsem prostovoljcem, ki so gradili Novo
Gorico. Med zelenjem na križišču Kidričeve in Erjavčeve ulice je postavljen
spomenik avtorja akademskega kiparja: Zmago Posega.
Gozd Panovec. Rafutski park. Sabotin. Sveta gora.
FRANCE PREŠEREN (1800 – 1849): OD ŽELEZNE CESTE
"Bliža se železna cesta, nje
se, ljubca! veselim; iz Ljubljane v druge mesta, kakor tiček poletim." "Ak
je blizo tista cesta, moraš vzet' me, ljubček moj! de, pogledat tuje mesta, bom
peljala se s teboj." "Sam se po železni cesti vozil bom od nas do
nas; drugo ljubco v vsakem mesti ímel bom za kratek čas." "Ceste tebi
ne zapéram, ne na Dunaj, v Gradec, v Trst; ti pa mene pusti zméram, pet 'mam
boljših na vsak prst." "Ve Kranjice ste košate, so prijazne Štajerke;
Trst dekleta 'ma bogate, Dunaj zal' oblečene." "Smo poštene mé
Kranjice, vsak sleparček ni za nas; mé pa hočmo bit ženice, ljubce ne za kratek
čas." "Ve si pa žel'te možičke,ki ne stópjo z vójence, zmeram
vprežene osličke, dolgočasne revčeke." "Tebe sla pa h krotkim ticam vleče,
buzakljunski kos! Veter dal boš dvajseticam, pricapljal nazaj boš bos." "Jaz
popeljem se tje v Brno, snubit Judnje kršene; bom priženil z ženo črno penezov
na mernike." "Jaz pa iz domačih starcov si moža zvolíla bom; ímel bo
ko peska dnarcov, mene várval bo in dom." "Žene jaz ne bom zapiral, bal
ne bom se zanjo nič; nje obresti bom pobiral, živel brez skrbi ko tič." "Jaz
pa hlače bom nosila, gospodar bom čez mošnjó; bom vabila na kosila, kogar meni
bo ljubó.""Varij! celi dan bo gódil, vso noč kašljal stari mož; bo te
še od hiše spodil, ak mu stregla prav ne boš. "Judnja je ko satan zvita, kadar
boš z njo zavozlan, privošíla skoporita komej ti bo sok neslan." "Torej
bodi meni zvesta, sej te ljubim le samó; kje je še železna cesta, koj mi v
zakon daj rokó." "Tebi jaz ne bom nezvesta, ljubček! ti si tiček
zrel: ko železna pride cesta, varij, de ne boš mi ušel!" "Po nji
peljal te ženico bom na Dunaj, v Gradec, v Trst, zvesto kazat jim Kranjico, ak
ne bo na poti - krst." "Ak kaj tacga se napravi, boš počakal, ljubček
moj! Vselej mož najmanj zapravi, ak ženico 'ma s seboj."
SIMON GREGORČIČ (1844 – 1906):
SOČI
Krasna si, bistra hči planin, brdka v prirodni si lepoti, ko ti prozornih globočin nevihte temne srd ne moti — krasna si, hči planin! Tvoj tek je živ in je legak ko hod deklet s planine; in jasna si ko gorski zrak in glasna si, kot spev krepak planinske je mladine —krasna si, hči planin! Rad gledam ti v valove bodre, valove te zelenomodre: temna zelen planinskih trav in vedra višnjevost višav lepo se v njih je zlila; na rosah sinjega neba, na rosah zelenih gora lepoto to si pila — krasna si, hči planin! Ti meni si predraga znanka! Ko z gorskih prišumiš dobrav, od doma se mi zdiš poslanka, nesoča mnog mi ljub pozdrav — Bog sprimi te tu sred planjav!... Kako glasno, ljubo šumljaš, kako čvrsto, krepko skakljaš, ko sred gora še pot imaš! A ko pridereš na ravnine, zakaj te živa radost mine? Kaj trudno lezeš in počasi, zakaj so tožni tvoji glasi? Težko se ločiš od hribov, zibelke tvojega valovja? Mar veš, da tečeš tik grobov, grobov slovenskega domovja? Obojno bol pač tu trpiš, V tej boli tožna in počasna, ogromna solza se mi zdiš, a še kot solza - krasna! Krasna si, bistra hči planin, Brdka v prirodni si lepoti, ko ti prozornih globočin nevihte divje srd ne moti! Pa oh, siroti tebi žuga vihar grozán, vihar strašán; prihrumel z gorkega bo juga, divjal čez plodno bo ravan, ki tvoja jo napaja struga — gorjé, da daleč ni ta dan! Nad tabo jasen bo obok, krog tebe pa svinčena toča in dež krvav in solz potok in blisk in grom — oh, bitva vroča! Tod sekla bridka bodo jekla, in ti mi boš krvava tekla: kri naša te pojila bo, sovražna te kalila bo! Takrat se spomni, bistra Soča, kar gorko ti srce naroča: Kar bode shranjenih voda v oblakih tvojega neba, kar vode v tvojih bo planinah, kar bode v cvetnih je ravninah, tačas pridrvi vse na dan, narasti, vzkipi v tok strašán! Ne stiskaj v meje se bregov, srdita čez branove stopi, ter tujce, zemlje lačne, vtopi na dno razpenjenih valov!
Ni komentarjev:
Objavite komentar