Vlak ob 9.50 proti Trebnjemu: nenavadno pozno za Spoznavanje vrednot pri Društvu Univerza za tretje življenjsko obdobje Sevnica, vendar zgodnejši nima ugodne zveze za Črnomelj. 14 nas je zbranih, ena vstopi še v Boštanju. Zanimivo, nekateri se prvič peljejo po tej progi in z zanimanjem spremljajo postaje in naselja ob progi, ki so jo zgradili v dveh kosih: od Trebnjega do Tržišča in Krmelja je bila odprta leta 1908 (zaradi premogovnika), od Tržišča do Sevnice pa šele 30 let kasneje. Z zaprtjem premogovnika so leta 1966 ukinili odsek med Krmeljem in Tržiščem.
V Trebnjem zaradi zamude vlaka iz Ljubljane malo počakamo, potem pa veselo v smeri Novega mesta. Progo Grosuplje - Novo mesto so odprli leta 1894 (Ljubljana - Grosuplje - Kočevje leto prej, spet zaradi prevoza premoga), nadaljevanje do Karlovca pa leta 1914 (danes samo še do Metlike). V načrtu so imeli tudi progo Črnomelj - Vinica - Ogulin, vendar tega niso nikoli realizirali. Belokranjski del proge nam je še bolj zanimiv, večina se po njem vozi prvič. Velik vtis napravi Predor Semič, ki s skoraj dvema kilometroma dolžine najdaljši enotirni železniški predor v Sloveniji. Gradili so ga več kot osem mesecev in uspešno prebili 23. 4. 1913. Podrobnosti pod video posnetki.
Nekoč, ko Črnomelj še ni bil mesto in še ni imel imena, je tam prebival bogat, vendar skopuški mlinar po imenu Stonič. Mlel je koruzo, pšenico in črni riž. Nekega dne ga je obiskala vila z Gorjancev, prelevljena v staro, ubogo ženko in ga prosila za pest bele moke. Ta ji je nasul črno moko. Vila se je vrnila na Gorjance, da bi svojemu bolnemu otroku spekla pogačo in kmalu ugotovila, da jo je mlinar ukanil. Vrnila se je k njemu in ga uklela: "Da bi tvoji mlinski kamni vselej črno moko mleli!". Od takrat so njegovi kamni vsako zrnje zmleli v črno moko. Od tukaj je pozneje prišlo ime ČRNOMELJ. (Wikipedia)
Pred Železniško postajo Črnomelj stoji stara lokomotiva,
malo pod njo pa Spomenik osvoboditvi Slovenije iz leta 2011: plošča z izbranimi besedami, ob njem pa pločnik s ploščicami in pomembnimi datumi iz zgodovine.
Sprehodimo se mimo parka, kjer v aprilu prirejajo Jurjevanje,
in pred nami je velika stavba Hotela Lahinja. Seveda nam zadiši po kavi, vendar lokal odpirajo šele ob dvanajstih. Ob ulici proti centru so tri pekarne,
Stari del mesta se začne s Črnomaljskim gradom, katerega začetki segajo v 12. stoletje, danes pa je sedež občinske uprave.
Smo na pomolu med rekama Dobličica in Lahinja: glavna ulica, na vsako stran pa še ena.
Hodimo mimo nekdanje hranilnice iz konca 19. stoletja do Cerkve svetega Petra, ki je bila prvič omenjena leta 1228, potem pa doživela mnoge preureditve.
Nasproti cerkve je Turistično informativni center, kjer dobimo nekaj informacij in zelo bogat Vodnik po Črnomlju. Ob listanju in sladoledu se oziramo naokrog in vidimo, da je sicer veliko stavb označenih kot spomeniki lokalnega pomena, ni pa denarja za obnovo. Zelo natančno je označeno s tablami na fasadah, kaj se je v stavbah dogajalo leta 1944.
od koder se nam odpre pogled na zeleno Lahinjo, ki se le malo premika.
Izpred nje lahko vidimo "tromostovje" preko reke Dobličice,
potem pa se spustimo še na most preko Lahinje.
Svojo lakoto in žejo potešimo v dveh lokalih, privoščimo si kebab ali jufko, kaj bolj slovenskega ne najdemo.
Vlak iz Metlike za Ljubljano ob 17.29 sicer nima veliko zamude, tu pa dolgo stoji, da se lahko sreča z vlakom iz nasprotne strani. Zveza za Sevnico nas v Trebnjem počaka in domov pridemo okrog pol osmih.
Kratko - ampak zanimivo.
ČRNOMELJ
Arheološka izkopavanja so pokazala začetke naselitve v čas pozne bronaste dobe (12. st. pr. n. št), ki se je nadaljevala v železno dobo. Tlakovanje središča naselja, ureditev poti in odvodnjavanje dokazuje urejeno skupnost že v času železne dobe, v času mlajše železne dobe (Laten, 500-100 pr. n. št.) pa lahko naselbino na lokaciji današnjega Črnomlja na podlagi najdb materialne kulture povežemo z Japodsko plemensko zvezo, točneje njenim transalpinskim delom. Preko naselbine na območju današnje Vinice (Šlemine) je bila črnomaljska mlajša železnodobna naselbina povezana z glavnim japodskim središčem Metulumom (Velika in Mala Viničica pri Josipdolu na Hrvaškem), oddaljenim le slabih 40 km.
Območje današnje Bele krajine so Rimljani osvojili v
času Oktavijanovega pohoda v Ilirik med leti 35-33 pr. n. št., ko je bila
dokončno premagana in podrejena tudi Japodska plemenska zveza. V tem času je
naselbina na lokaciji današnjega Črnomlja zamrla, nasledila pa jo je manjša
rimska naselbina (vicus) na drugi, bližnji lokaciji (današnji Okljuk). Vicus je
najverjetneje spadal v okvir podrejenega območja (ager) municipija Neviodunum
(današnje Drnovo pri Krškem) in bil na meji med provincami Dalmacija in
Panonija. Epigrafski material iz časa 1. in 2. st. n. št. govori o naselbini s
prisotnostjo osvobojencev akvilejskih družin in prisotnosti Jupitrovega kulta.
Mitrej na Rožancu pa priča o vpetosti naselbine v miselne tokove, ki so zajeli
Rimsko cesarstvo v času 2. st. n. št.
V času pozne antike se razvije naselbina na lokaciji
sedanjega mestnega jedra z močnim obzidjem in zgodnjekrščansko cerkvijo. Prav
ta naselbina dokazuje poznoantično vlogo ozemlja današnje Bele krajine, kot t.
i. Zufluchtregion oz. prostor umika poznoantičnemu prebivalstvu pred navali
germanskih, stepskih in ostalih ljudstev čez ozemlje današnje Slovenije in
Dolenjske. Od časa nastanka v 4. st. n. št. se naselbina ohrani tudi po propadu
zahodne polovice Rimskega cesarstva 476 n. št. in postane eden izmed
najvzhodnejših delov Vzhodnogotske države. Kot takšna je bila uničena v letih
580–620 n. št., ko so jo uničili Avari in njim podrejeni Slovani,
ki so prišli iz juga, z današnjega hrvaškega prostora.
Prva slovanska naselbina na območju Črnomlja se je razvila v času med 10. –
11. stoletjem, o čemer pričajo najdbe iz okolice župnijske cerkve sv.
Petra, ki pričajo o dotikanju dveh slovanskih materialnih kultur:
keltsko-karantanske (severne) in belobrdske (panonske-južne). Slovanska
naselbina se je razvijala na mejnem območju med Ogrsko–hrvaškim kraljestvom in
Svetim rimskim cesarstvom. Ko je v času vojne med sinovoma ogrsko-hrvaškega
kralja Bele III., Emerikom in Andrejem, višnjegorski grof Albreht II. med leti
1198-1204 osvojil ozemlje današnje Bele krajine in potisnil mejo cesarstva do
reke Kolpe, je postal Črnomelj središče novo osvojenega ozemlja. Črnomelj je prvič
omenjen v pisnih virih leta 1228, ko je oglejski patriarh Bertold
Andeški izdal listino, s katero je bila ustanovljena župnija in loco qui
dicitur Schirnomel (na kraju, ki se imenuje Črnomelj), ki leži in regione qui
dicitur Metlica (v deželi, ki se imenuje Metlika). Staro ime Bele krajine je
namreč Metlika in mesto Metlika je dobilo ime po deželi. Tedaj je bil Črnomelj vojaško-fevdalno
središče dežele, kjer je v istem času nastal tudi grad z istoimensko
rodbino (von Tschernembl). Leta 1268 je cerkveno organizacijo v Beli krajini
dobil nemški viteški red, ki je v Črnomlju na začetku 14. stoletja
postavil komendo (sedež reda). Še pred letom 1277 je Črnomelj
dobil trške pravice in postal trg, regionalno ekonomsko-upravno središče. V
letu 1277 so pridobili ozemlje Metlike (Bele krajine) goriški grofje in
pričeli načrtno razvijati novo središče dežele, imenovano sprva Novi trg
(Neumarkt, Novum forum), ki je do sredine 14. stoletja dobilo novo ime, Metlika.
Goriški so obdržali ozemlje Bele krajine vse do izumrtja istrske veje leta
1374, nakar je prešla dežela pod oblast Habsburžanov. Tako Črnomelj kot
Metlika sta prvič omenjena kot mesti v habsburški listini iz leta 1407, vendar
je Črnomelj še dobrih 150 let v virih omenjen le kot trg. Za časa turške
nevarnosti je Črnomelj imel drugotno vlogo, in sicer kot središče
oskrbovanja zaledja Vojne krajine. Iz leta 1567 so prve pisne
omembe protestantov v mestu in o več pridigarjih (predikantov). Že leta
1569 v mestu delovala protestantska šola pod vodstvom učiteljev Bartolomeja
Movrina (1569-1575-1586), Ivana Tajnerja (1575) in Mihaela Šifroviča
(1586-1598). Do začetka 90. let 16. stoletja so protestanti povsem prevzeli
organe mestne avtonomije in leta 1593 predlagali za mestnega sodnika (župana)
protestanta Mihaela Živkoviča, ki pa je bil zavrnjen s strani deželnega kneza.
Ko se je leta 1598 pričela protireformacija, so bili protestanti
pregnani, oziroma so se spreobrnili v katoličanstvo, delovanje protestantov pa
je dokončno zamrlo leta 1614. Do leta 1565 so v Črnomlju še bivali in
delovali člani rodbine gospodov Črnomaljskih (von Tschernembl), nakar pa
so prodali grad hrvaški rodbini Frankopanov in se odselili v Zgornjo Avstrijo.
Po ustanovitvi Karlovca leta 1579 je Črnomelj
izgubil vso pomembnost za oskrbovanje Vojne krajine (obrambni pas pred Turki),
skupaj s sosednjo Metliko. Tako sta obe mesti imeli povsem drugotno vlogo, ki
je skupaj z zamrtjem trgovine, protireformacijo in siceršnjimi nesrečami
povzročila njun zaton. Vse do sredine 19. stoletja sta bili mesti brez večje
pomembnosti na južni meji dežele Kranjske.
Mesto je v 19. stoletju dobilo vrsto ključnih ustanov,
ki so zagotovile nadaljnji razvoj Črnomlja v regionalno administrativno-sodno
središče. Z delovanjem čitalnice v drugi polovici 19. stoletja je mesto
dobilo povsem slovenski značaj, konec 19. stoletja pa je pričela delovati tudi nova,
modernejša šola. Med 2. svetovno vojno je bil februarja 1944 v Črnomlju
ustanovljen Slovenski narodnoosvobodilni svet.
Povprečna nadmorska višina naselja je 174,3 m. Mesto je
prometno središče dela Bele krajine med Metliko, Adlešiči, Semičem,
Vinico in Starim trgom ob Kolpi (smer Kočevje). Črnomelj pa ni samo prometno,
marveč tudi kulturno, zaposlitveno, oskrbovalno in upravno središče večjega
dela Bele krajine. Staro mestno jedro je eno od tistih slovenskih mest, za
katere je značilna strateška lega na varnem pomolu v okljuku reke Lahinje.
Pomol je tudi visoko nad sotočjem globoko vrezanih rek ali bolje rečic Lahinje
in pritoka Dobličice.
Pomembne znamenitosti v starem mestnem jedru so grad
Črnomelj, komenda, Stoničev grad, cerkev svetega Petra, cerkev svetega Duha in
druge. V Črnomlju je bila leta 1944 ustanovljena prva partizanska gimnazija v
Sloveniji.
Črnomaljski grad je bil prvič sezidan leta 1165. Večjega so zgradil kasneje
in ta se je z dodatnimi prizidavami ohranil vse do danes. Kranjska viteška in
plemiška rodbina Črnomaljskih je ena najstarejših na naših tleh. Danes sedež
občinske uprave.
V 13. stoletju je nastala tudi komenda viteškega reda
templarjev. Notranje dvorišče ima prenovljene nadstropne arkade. Tu so tudi
razstavljeni rimski nagrobniki.
Stoničev grad stoji nasproti grada Črnomelj. Pisni viri ga omenjajo v 17.
stoletju. Nastal je iz treh zgradb, ki so se leta 1768 združile v eno. Od leta
2021 v lasti Občine Črnomelj – v fazi prenove, za kulturni spomenik je bil
razglašen leta 2003. Stoničev grad kljub svojemu imenu ni bil nikoli sedež
graščaka, ampak zgolj stavba v mestnem jedru Črnomlja, ki je imela poseben
status svobodne hiše. Način gradnje osnovne stavbne mase s kamnom, stiki posameznih
elementov (oboki, loki), kamniti detajli, vrste ometov in ostanki poslikav
opredeljujejo stavbo kot eno najstarejših in s tem najpomembnejših v starem
mestnem jedru.
Župnijska cerkev svetega Petra izhaja iz leta 1228, sedanja iz prve
polovice 18. stoletja, križi nemškega viteškega red. Baročna dvorana pa je iz
prve polovice 18. stoletja.
Gotska cerkev svetega Duha je prvič omenjena leta 1487. Obnovili so jo konec 19.
stoletja, skupaj z obrambnim zidom.
Poleg kmetijstva je prisotna tudi industrija
(kovinskopredelovalna, lesnopredelovalna, tekstilna). Zaradi ugodne cene
zemljišča ter poceni delovne sile se na lokacijo propadlih podjetij ali v
neposredno bližino, v obrtno cono na lokacijo bivšega rudnika Kanižarica,
seli tudi proizvodnja iz drugih držav ali panog. Začetki industrializacije v
Beli krajini pred 160 leti so tesno povezani s premogovništvom na območju
Kanižarice. V najboljših časih so izkopavali več kot 100.000 ton premoga na
leto. S premogovništvom so se nehali ukvarjati leta 1997, danes je tam
poslovna cona s 40 podjetji in 600 zaposlenimi. Muzej.
Železniška povezava je bila do Črnomlja zgrajena leta 1914, s čimer je se
je začel nov razvoj mesta in celotne Bele krajine. Nadaljnji načrti o gradnji
železniške povezave Črnomelj - Vinica - Ogulin se niso uresničili. V začetku
20. stoletja je nastala tudi prva industrija v Črnomlju in njegovi bližini, kar
je imelo pozitiven učinek na demografska gibanja in povečanje števila
prebivalstva. Kljub temu pa je Bela krajina in z njo Črnomelj vedno trpela
zaradi izgube prebivalstva, ki je bila najhujša v času pojava peronospore in
trtne uši v 80. letih 19. stoletja.
Jurjevanje je običaj, ki skozi dolgo zgodovino ohranja belokranjski
ples, pesem in glasbeno dediščino, hkrati pa vabi mednarodno uveljavljene
folklorne skupine in druge kulturne ustvarjalce iz vseh kontinentov sveta k
predstavitvi lastne dediščine. To je folklorni običaj, ki se odvija na Jurjevo,
to je 24. aprila, na katerem se poje in pleše in temelji na tradicionalnem
slovenskem prazniku jurjevanju. Enega od moških oblečejo v zelene veje in ga
poimenujejo Zeleni Jurij. Ta hodi od hiše do hiše in na vrata zatika vejice, ki
vasi in družinam prinaša srečo in zagotovilo, da bo to leto dobra letina.
Predor Semič, dolg 1.975,19 m, velja za najdaljši enotirni železniški predor v Sloveniji. Graditi so ga začeli 5. 8. 1912 in ga 23. 4. 1913 uspešno prebili.
Gradnja je bila vse prej kot enostavna. Spopadali so se s številnimi težavami, saj je teren z geološkega vidika tu izredno zahteven. Naleteli so tudi na več jam in rovov, ki so jih morali premostiti. Med večjimi je npr. 7,3 m široka in 22 m visoka jama, oddaljena 344 m od portala pri Semiču. Nagajali pa so jim tudi vdori vode. Tako je zgrajen odvodni kanal pod tirom, v katerega se steka voda iz osmih zajetij v oboku.
Sprva so ročno vrtali izvrtine za nameščanje razstreliva. Za izdelavo metrske luknje so potrebovali najmanj eno uro, z vrtalnim strojem na stiskan zrak pa 20 min. Razstreljeno kamnino so delavci ročno nakladali na vozičke, ki so jih s konjsko vprego vozili iz predora. Z izkopanim materialom so izdelali nasipe in tudi plato za postajo Semič. Predor so vrtali z obeh strani, pri prebitju je bilo odstopanje v soosnosti le 2 cm.🤔
(Vir: Karel Rustja: Belokranjska železniška proga, 2009.)
Viadukt Otovec je 225 metrov dolg železniški viadukt v bližini naselja Otovec v Beli krajini. Čez viadukt poteka železniška proga Ljubljana - Metlika. Gradnja viadukta se je začela avgusta 1912. Prvotni viadukt je bil zgrajen iz drobljenega kamna in je imel 12 lokov. Sedmi lok z novomeške strani in peti lok s črnomaljske strani sta bila povezana s 50 metrov dolgo in skoraj dvesto tonsko jekleno predalno konstrukcijo. Gradbeno podjetje je bilo na začetku gradnje belokranjske proge nagrajeno z delniško družbo za gradnjo mostov iz Gradca. Viadukt so oktobra 1943 minirali partizani in tako preprečili železniški promet okupatorskim silam. Leta 1946 so viadukt obnovili in prvotno jekleno konstrukcijo zamenjali z dvema dodatnima betonskima stebroma. (Vir: Wikipedia.)
2 komentarja:
Lep in zanimiv potep ...
Res je. S ta pravo družbo ...
Objavite komentar