Azori - 14. 10. 2023

Po kratkem, ampak krepčilnem spancu, se z Miro zbudiva  v oblačen dan.

Kontrolirava ga s pogledom skozi okno na staro cerkev, vmes pa je kar prometna ozka ulica. Na stopnicah pred cerkvijo se zbirajo mladi, ki obiskujejo glasbeno šolo v stavbi zraven. Tu stoji tudi spomenik Luisa Vaz de Camõesa, portugalskega narodnega pesnika iz 16. stoletja, ki sicer z Azori nima neposredne povezave. Živel je zelo razburljivo življenje, bil prenovitelj portugalskega jezika, zelo veliko je potoval,

zato je v našem hotelu, ki se po njem imenuje, veliko starih upodobitev jadrnic.

Zajtrk je od na voljo od pol osmih do desetih, ampak mi "navalimo" takoj na začetku.

Prijazna jedilnica z večinoma okroglimi mizami, bogata izbira jedi in pijač. Najbolj se razveselim raznolikega narezanega sadja, posebno v slast mi gre tudi domači mladi sir.

Iz jedilnice vodi izhod v "patio" - atrij, ki je deloma pod vedrim nebom in takoj ugotovim, da bo to primeren kraj za vadbo po metodi 1000 gibov v naslednjih dneh.

Odhod je ob devetih in dovolj časa imamo, da pripravimo vse za dež, veter in morebitno sonce. Imava res veliko sobo z udobnima posteljama, pisalno mizo, stolom, naslonjačem, televizorjem; v vmesnem prostoru je še velika omara, miza s stolom, klopca za prtljago in hladilnik. Tudi kopalnica je velika s kadjo, umivalnikom, bidejem in straniščem. Dovolj tople vode in čiste brisače.

Avtobus nas pride iskat na postajališče nekaj sto metrov od hotela, kjer ustavljajo tudi avtobusi javnega prometa in številni turistični, ker je v okolici veliko hotelov. Vozimo se vzdolž pristanišča, mimo glavnega trga in Trdnjave svetega Blaža za obrambo pred pirati iz 16. stoletja. Zapustimo stari del Ponta Delgade. ki ima 30 do 40 tisoč prebivalcev (širše območje celo 120 tisoč), otok São Miguel šteje 140 tisoč prebivalcev na površini 744,6 km² (63,54 krat 15,6 km), vsi azorski otoki 240 tisoč. Najvišji vrh Azorov na otoku Pico je visok 2351 metrov (tudi najvišja gora na Portugalskem), toliko kvadratnih kilometrov znaša tudi površina vseh devetih naseljenih otokov (ter manjših otočkov), ki so do 600 kilometrov narazen. Ime so dobili po ujedi kanji.

Že je tu letališče s stezami ob morju, potem pa začnemo spoznavati, da je to res "Zeleni otok": zeleni pašniki z mejami iz trsa (za zaščito pred vetrom), kjer so krave celo leto na prostem; njive pobrane koruze in pšenice, ki je pravkar vzklila, polja krompirja, sladkega krompirja in yama,

obrobe iz cvetočih modrih (nekaj je tudi belih) hortenzij zaradi železa v prsti, agave, šopi strelicij, kaktusi, grmi ingverja (neuporaben in invaziven), slak z neverjetno velikimi modrimi cvetovi, rožnate in modre lilije, pa sladkorni trs, banane, limone, pomaranče, ananas, avokado ... Glavne gospodarske panoge so poljedelstvo, živinoreja, ribištvo in turizem. Zaradi Zalivskega toka tu vlada večna pomlad.

Do pred deset tisoč leti sta bila to dva otoka, potem ju izbruh vulkana poveže. Za začetek poselitve štejejo leto 1440, ko so se sem naselili kmetje iz okolice Lizbone (južnega dela Portugalske) in Madeire, potem pa sledijo Francozi, Nizozemci ... V kriznih časih je bilo veliko izseljevanja, podeželje se še vedno prazni, veliko je izseljencev v Združenih državah in Kanadi. Na starost se vračajo, zgradijo velike hiše, ki pa so večji del leta prazne. Če se vrnejo mlajši, z zasluženim denarjem odprejo lokale ali organizirajo taksi službo. Po obdobju covida je veliko priseljencev iz različnih držav, tudi slovenska skupnost je velika - predvsem zaradi podnebja in občutka varnosti pred okužbo.

Šofer Pedro nas varno vozi po dobrih, a ozkih cestah, avtobus je udoben z dobrim ozvočenjem. Vozimo se mimo nekdanjih opazovalnic za kite, ki so danes lepo urejena razgledišča. Danes z vožnjami na oglede kitov na Azorih zaslužijo več kot včasih s samim lovom nanje.

Ustavimo se na razgledišču nad delto nekdanjega izliva lave - toplicami Ponta da Ferraria (ime po železu). Topli vrelci imajo temperaturo okrog 62 stopinj, ko se pomešajo z morsko vodo pa ob oseki 28, sicer manj. Bazenčki so danes prazni, valovi so previsoki, zato te edinstvene toplice občudujemo samo od daleč. Se pa nad cesto dviga nekdanji vulkan Pico das Camarinhas, ki nima kraterja, leta 1713 se je lava zlila po pobočju in v morju oblikovala bazenčke. Spodaj je mogoče videti kamnine, ostali del hriba je porasel.

Povzpnemo se okrog sto metrov visoko po lepo urejeni in označeni poti (vzdržujejo komunalni delavci) med raznolikim zelenjem

in neverjetno velikimi modrimi cvetovi slaka

Na najvišji točki poti uživamo v razgledu na toplice in vzpetino z nekdanjim mlinom na veter na severu. Po malem rosi, najbolje je imeti kratke rokave in vetrovko, ker ni mrzlo. Jaz čisto lepo shajam s flisom, ker veter sproti suši njega in moje lase.

Kdor se ni hotel vzpenjati, se je sprehodil do svetilnika iz leta 1901, največjega in drugega najstarejšega na Azorih, katerega žarek sega 50 kilometrov daleč.

Foto: Vinko Šeško.
Edinstven je pogled z razgledišča na ribiško vasico Mosteiros (ime "samostan" po skalah, ki zgledajo tako). Zanimivi sta tudi dve skali v morju, ki predstavljata dva bežeča ljubimca, ki naj bi ju bogovi za kazen spremenili v vulkansko skalo. Tu blizu je leta 1810 izbruh vulkana oblikoval otoček. Priplula je angleška mornarica, nanj zapičila zastavo, češ: to je naše. Ko so se čez nekaj časa vrnili, otoka ni bilo več, vzel ga je ocean.

Z roba kraterja imamo spet razgled na vasico Mosteiros in na zeleni krater.

V okras so bujne hortenzije in grmi ingverja. Smo na področje Sete Cidades (eno izmed sedmih naravnih čudes Portugalske), ugaslega vulkana, ki je nazadnje bruhal v 15. stoletju. Premer kraterja je pet kilometrov z do 400 metrov visokimi stenami. V tem kraterskem kotlu obiščemo kraj Sete Cidades (sedem vasi po ustnem izročilu o davnih prvih naseljencih) z okoli 700 prebivalci. Lačni smo in za 17 evrov  v restavraciji Lagoa Azul jemo in pijemo zelo dobro črno in belo vino, kolikor nas je volja. Za povrh nam postrežejo še s kavico.

Po kosilu se sprehodimo po naselju, kjer naletimo še na prvotna bivališča - lesene barake na kolih in pri zidanih hišah na značilne široke dimnike.

Večina hiš ima pri vhodu svojega zavetnika na ploščicah z modro ročno poslikavo (ažuleji - arabski izvor).

Foto: Nevenka Vahtar.

Obiščemo Cerkev svetega Nikolaja (São Nicolau), posvečena 1857, ki je lepo okrašena s cvetjem, do nje vodi drevored mogočnih dreves. Bila pa je dolgo v privatni lasti, zdaj pripada vasi. Franci nas razveseli s petjem Angelčka.

Čeprav malo rosi, se sprehodimo do jezera  in izvemo, da je bilo tu včasih nemogoče živeti zaradi obilice vode (padavinske in izvirske) in močvirnega ozemlja. Leta 1937 so napravili predor za izpust vode in ta problem rešili. V glavnem so se tu naselili francoski kmetje, ki so gojili konopljo za ladijske vrvi. V bistvu je zdaj to eno jezero (4 krat 2,5 kilometra, največja globina okrog 30 metrov), ker je kralj Carlos z gradnjo mostu poškodoval obalo med jezeri. O nastanku obeh jezer (Modro jezero - Lagoa Azul in Zeleno jezero - Lagoa Verde) obstaja zgodba:

Jezeri Sete Cidades svoje barve dolgujeta solzam princese in pastirja. Mlada princesa, hči kralja te začarane dežele, je med sprehodom po podeželju srečala pastirja, s katerim se je začela vsak dan pogovarjati. Noro sta se zaljubila. Ker je to vedel, je oče, ki je že načrtoval poroko svoje hčerke s princem iz sosednjega kraljestva, princesi prepovedal nadaljnja srečanja s pastirjem in ji omogočil le še zadnje srečanje. Na robu kraterja sta mlada princesa, katere oči so bile modre, in pastir, ki je imel zelene oči, tako jokala, da sta ustvarila zeleno in modro jezero. Princesa je jokalo bolj, zato je njeno jezero večje. Pravzaprav manjše zeleno jezero odseva le barvo gostega rastlinja, ki ga obdaja, modro pa ob lepih vremenskih dneh odseva modrino neba.

Jezeri sta privlačni za kopanje, surfanje, vožnje s čolni; okolica pa za pohodništvo, gorsko kolesarstvo, piknike. Okrog so ohranjeni ostanki gozdov avtohtonega lovorikovca (do 30 metrov visoka drevesa), ki so ga že skoraj izsekali, zdaj pa je zaščiten. Veliko je tudi drevesnih praproti. Včasih so bili tu bučni glasbeni festivali, letos so se naravovarstveniki uprli in zdaj imajo manjšega, bolj umirjenega.

Ustavimo se na mostu med obema jezeroma,

potem pa se začnemo vzpenjati na razgledišče Cerrado das Freiras s pogledom na obe jezeri in naselje, pa še na Jezero Santiago (Lagoa de Santiago).

Sprehodimo se po gozdu kriptomerij (japonskih ceder) do razgledne točke s pogledom na meglo in do Kanarskega jezera (Lagoa do Canario). To so edina drevesa, ki jih lahko sekajo, druga so zaščitena.

Veliko je belih hortenzij, tudi na poti proti sedmerim jezerom

Sicer pa so brežine pokrite z debelim slojem maha, vmes pa potočki vode, kapljice, različno zelenje ... Pravo bogastvo v zelenem. Na poti doživimo dež in močan veter,

Foto: Lenka Možič.
vendar se mora pelerina dobro obnese.

Od sedmih jezer obiščemo samo Jezero  Rasa (Lagoa Rasa), potem se obrnemo. Od tu je potekal prvi vodovod za Ponte Delgado po bazaltnih poteh. Ostanki akvadukta so preraščeni z mahom.

Z razgledišča se nam odpre še pogled na morje, potem pa se vrnemo v Ponte Delgado, kamor prispemo okrog šestih zvečer.

Malo malice v sobi, potem pa nakup spominkov, sprehod do glavnega trga, kjer naju presenetijo stare stavbe, nasadi salvij in pločniki z belo-črnimi vzorci. Večer je še dovolj dolg, da nekaj časa igrava karte.

Jezero eno, pa dve in pa tri; do sedem sem štela, še se dobi.
Toplice in kraterji: zeleno je vse; rože in mah še, jih cedre krase. Gremo v daljine ...

Nas veter masira in dež nas hladi, v megli megleni uživamo vsi.
Hrana odlična energijo nam da, pijača ta prava še svoje doda. Gremo v daljine ...

Nejc da idejo:

Princeska, pastirček na sprehod sta šla, jokala od tuge močno sta oba.
Zeleno in modro zdaj jezeri sta, vprašanje, kdo jokal za druga je vsa. Gremo v daljine ...