Prve ure tega dne preživimo ob kontrolah na letališču, malo pred pot tretjo uro zjutraj pa poletimo proti Carigradu. Spet dobra postrežba v letalu in ob gledanju filmov na ekranu, ki je na hrbtni strani sedeža pred tabo, hitro mine več kot pet ur poleta. Ker je ena ura zamika, smo kmalu po sedmi uri na letališču Kemala Atatürka v Carigradu. Najprej moramo najti pult letalske družbe Turkish Airlines za program tega dne. Od Agencije Oskar imamo natančna navodila, v katerih pa manjka ena točka, to je pregled potnih listov.
Ampak se znajdemo in končno oddamo karte za vkrcavanje in izvemo, da smo skupina "nine to three" (od devetih do treh), toliko naj bi namreč trajal ogled Carigrada, ki smo si ga izbrali, da premostimo čakanje na let v Ljubljano. Druga možnost je bil počitek v hotelu, ampak: kdo bi počival, če je na voljo zanimivejša varianta. Nekateri potnike imajo še kasnejši let in oni imajo program "nine to six" (do devetih do šestih). Dobro uro imamo do odhoda in napotimo se po letališču. Mene kljub obilnemu obroku na letalu zagrabi lakota in me zamika sendvič s prekajenim puranom in vroča čokolada - kar izdaten zajtrk.
Ampak se znajdemo in končno oddamo karte za vkrcavanje in izvemo, da smo skupina "nine to three" (od devetih do treh), toliko naj bi namreč trajal ogled Carigrada, ki smo si ga izbrali, da premostimo čakanje na let v Ljubljano. Druga možnost je bil počitek v hotelu, ampak: kdo bi počival, če je na voljo zanimivejša varianta. Nekateri potnike imajo še kasnejši let in oni imajo program "nine to six" (do devetih do šestih). Dobro uro imamo do odhoda in napotimo se po letališču. Mene kljub obilnemu obroku na letalu zagrabi lakota in me zamika sendvič s prekajenim puranom in vroča čokolada - kar izdaten zajtrk.
Ob devetih smo spet zbrani: nas 26, velika skupina iz Rusije, nekaj Korejcev ... Pride vodička Jasmin in takoj pove, da je iz Makedonije, v Carigradu pa živi in dela že 30 let. Uradno nas vodi v angleščini, z nami pa klepeta skoraj "po naše". Odpravimo se iz letališke stavbe, zunaj nas čaka velik avtobus, vendar še ne začnemo takoj vstopati. Od nekod se sliši glasba in v šali pravim, da nas ne bi bilo treba pričakati "z musko". Naenkrat pa zatulijo sirene, oglasijo se hupe vozil in začudeni strmimo, kaj se dogaja. Ko vse skupaj utihne, nam vodička razloži, da je bila to spominska minuta ob obletnici smrti Kemala Atatürka, prvega predsednika sodobne Turčije, ki je umrl 10. novembra 1938, spomin nanj pa še vedno vsako leto obeležujejo na tak način. Tudi pri objavi odhodov letal je njegova slika in obletnico omeni tudi stevardesa na letalu.
Napolnimo avtobus do zadnjega kotička, ena oseba sedi celo na stopnički, potem pa se odpeljemo na ogled mesta. Carigrad kot največja mestna občina v Evropi ima več kot 13 milijonov prebivalcev in je edino mesto, ki leži na dveh celinah: v Evropi in Aziji. Vodička niza podatke s področja zemljepisa in zgodovine, z Rusom poskušava vmes nekaj prevajati, ampak podatkov je enostavno preveč.
Ustavimo se v agenciji, kjer lahko pustimo odvečno prtljago, potem pa nadaljujemo ogled peš. Najprej pa v restavracijo - na zajtrk. Kot, da ga jaz že nisem imela.
Potrudim se, da pojem vsaj nekaj od masla, sira, marmelade, jajc in popijem kavo.
Napolnimo avtobus do zadnjega kotička, ena oseba sedi celo na stopnički, potem pa se odpeljemo na ogled mesta. Carigrad kot največja mestna občina v Evropi ima več kot 13 milijonov prebivalcev in je edino mesto, ki leži na dveh celinah: v Evropi in Aziji. Vodička niza podatke s področja zemljepisa in zgodovine, z Rusom poskušava vmes nekaj prevajati, ampak podatkov je enostavno preveč.
Ustavimo se v agenciji, kjer lahko pustimo odvečno prtljago, potem pa nadaljujemo ogled peš. Najprej pa v restavracijo - na zajtrk. Kot, da ga jaz že nisem imela.
Potrudim se, da pojem vsaj nekaj od masla, sira, marmelade, jajc in popijem kavo.
Sprehodimo de po Hipodromu, kjer so bile res včasih konjske dirke,
zdaj pa je tu prostor za prireditve, zborovanja: pripravljen je že oder za zaključek maratona. Za odrom vidimo obeliske, zgornji del tistega iz Egipta je iz 15. stoletja.
Postojimo pri Nemškem vodnjaku ali Vodnjaku cesarja Wilhelma - osmerokoten vodnjak s kupolo v neobizantinskem slogu, ki ga je leta 1900 zgradila nemška vlada v spomin na obisk cesarja Wilhelma II. v Istanbulu leta 1898.
zdaj pa je tu prostor za prireditve, zborovanja: pripravljen je že oder za zaključek maratona. Za odrom vidimo obeliske, zgornji del tistega iz Egipta je iz 15. stoletja.
Postojimo pri Nemškem vodnjaku ali Vodnjaku cesarja Wilhelma - osmerokoten vodnjak s kupolo v neobizantinskem slogu, ki ga je leta 1900 zgradila nemška vlada v spomin na obisk cesarja Wilhelma II. v Istanbulu leta 1898.
Naš naslednji obisk velja Modri mošeji.
Vidimo, da so tu predpisi glede oblačil žensk bolj strogi kot v Omanu: velike table opozarjajo na to, pri vhodu pa dva uslužbenca in dve uslužbenki strogo preverjajo oblačila.
Na dvorišču te mošeje iz začetka 17. stoletja se vije dolga vrsta obiskovalcev ter obiskovalk in kmalu nam je jasno, da z obiskom notranjosti ne bo nič. Vodička nam razloži, da se je islam začel v sedmem stoletju, Turki pa so ga prevzeli v desetem. Sultan Ahmed je želel zgraditi mošejo z zlatim minaretom, arhitekt pa je razumel s šestimi minareti, ker sta izraza podobna. Njena kupola je visoka 43 metrov in z 260 okni je to najsvetlejša mošeja od vseh. Modra jo imenujejo po prevladujoči modri barvi 21 tisoč ploščic, ki pokrivajo stene v notranjosti. Pri okrasih prevladujejo geometrijski in cvetlični vzorci ter izreki iz korana, človeških likov ni. Mošeja ni samo cerkev, tu so še: knjižnica, šola, hotel.
Vidimo, da so tu predpisi glede oblačil žensk bolj strogi kot v Omanu: velike table opozarjajo na to, pri vhodu pa dva uslužbenca in dve uslužbenki strogo preverjajo oblačila.
Na dvorišču te mošeje iz začetka 17. stoletja se vije dolga vrsta obiskovalcev ter obiskovalk in kmalu nam je jasno, da z obiskom notranjosti ne bo nič. Vodička nam razloži, da se je islam začel v sedmem stoletju, Turki pa so ga prevzeli v desetem. Sultan Ahmed je želel zgraditi mošejo z zlatim minaretom, arhitekt pa je razumel s šestimi minareti, ker sta izraza podobna. Njena kupola je visoka 43 metrov in z 260 okni je to najsvetlejša mošeja od vseh. Modra jo imenujejo po prevladujoči modri barvi 21 tisoč ploščic, ki pokrivajo stene v notranjosti. Pri okrasih prevladujejo geometrijski in cvetlični vzorci ter izreki iz korana, človeških likov ni. Mošeja ni samo cerkev, tu so še: knjižnica, šola, hotel.
Otomanski imperij so ustanovili leta 1299 in imel je različna glavna mesta. Leta 1459 pa so zgradili palačo Topkapi in vsak sultan je potem še kaj dodal. Med letoma 1465 in 1856 je bila glavna rezidenca osmanskega sultana, leta 1924 pa postane muzej. Področje zavzema površino 700 tisoč kvadratnih metrov, ima tri vrata in štiri dele. Za vstop moramo dvakrat skozi strogo kontrolo. Hodimo po lepo vzdrževanih parkovnih površinah in vodička nam razlaga, kaj je v stavbah: kuhinja iz 16. stoletja z največjo zbirko porcelana na svetu, prostori za srečanje sultana z vezirji in ministri (zbirka orožja), harem, prostor za konje, prostor za sprejeme, šola, zbirka slik, poslopje z relikvijami, knjižnica, zakladnica, ki jo obnavljajo.
Nekaj časa imamo prosto za oglede in razglede na azijski in evropski del mesta,
Zadnji posnetek je delo Borisa Ladišića.
potem pa sledi kosilo v restavraciji Konyali: juha, dve vrsti mesa - kebab, riž, zelenjava, nekaj krompirčkov, sladica in brezalkoholna pijača.
Vračamo se po isti poti, kot smo prišli,
zavijemo pa tudi po ulici s privlačnimi trgovinami, vendar hitimo mimo njih. Turistov kar mrgoli, opazimo pa tudi, da je povsod veliko policije in vojske z oklepnimi vozili. Še po prtljago v agencijo in z avtobusom na letališče.
Od treh do odhoda letala malo pred sedmo je še dovolj časa za stikanje po trgovinah in lokalih, igranje kart
in uživanje v sončnem zahodu.
zavijemo pa tudi po ulici s privlačnimi trgovinami, vendar hitimo mimo njih. Turistov kar mrgoli, opazimo pa tudi, da je povsod veliko policije in vojske z oklepnimi vozili. Še po prtljago v agencijo in z avtobusom na letališče.
Od treh do odhoda letala malo pred sedmo je še dovolj časa za stikanje po trgovinah in lokalih, igranje kart
in uživanje v sončnem zahodu.
Dve uri in 15 minut traja polet, na katerem dobimo tudi obrok, časovna razlika je dve uri, tako smo okrog sedmih zvečer že na Brniku. Šoferji za prevoz domov nas že čakajo in naše potovanje se zaključuje. Ostajajo lepi spomini, ki jih bomo obudili še na posebnem srečanju celotne skupine.
JERNEJ (NEJC) TRPIN JE PRAVI MOJSTER FOTOGRAFIJE!
ČISTO SPODAJ JE ŠE VELIKO MATERIALA ZA ŠIRJENJE OBZORIJ O OMANU.
JERNEJ (NEJC) TRPIN JE PRAVI MOJSTER FOTOGRAFIJE!
ČISTO SPODAJ JE ŠE VELIKO MATERIALA ZA ŠIRJENJE OBZORIJ O OMANU.
Več posnetkov
Video:
SULTANAT OMAN
Sultanat
Oman je obmorska država v jugozahodni
Aziji, na jugovzhodni obali Arabskega polotoka. Oman na severozahodu meji
na Združene arabske emirate, na zahodu na Saudovo Arabijo ter na jugozahodu na
Jemen. Na jugu in vzhodu ima dolgo obalo ob Arabskem morju, na severovzhodu pa
ob Omanskem zalivu. Mejo po morju si Oman deli z Iranom in Pakistanom. Omanu
pripadata še eksklavi Madha v Združenih arabskih emiratih in Musandam ob
Hormuški ožini v Omanskem morju.
Od konca 17. stoletja je bil sultanat Oman bogata država, ki je s
Portugalci in Angleži tekmovala za prevlado v Perzijskem zalivu in Indijskem
oceanu. Vrh je Oman dosegel v 19. stoletju, ko je razširil svoj vpliv in nadzor
čez Hormuško ožino v Iran in Pakistan, na jugu pa na Zanzibar, ki danes pripada
Tanzaniji. V 20. stoletju je njegova
moč začela slabeti in je prišel pod vpliv Združenega kraljestva. Muškat je
postal glavno pristanišče v Perzijskem zalivu in bil med najpomembnejšimi
trgovinskimi pristanišči v Indijskem oceanu. Njihova uradna vera je ibadizem, oblika islama, ki je bližja
sunitom kot šiitom.
Oman
je absolutna monarhija. Že od leta
1970 ji vlada samooklicani sultan Kabus
bin Said Al Said. Od vseh vladarjev na Srednjem vzhodu je na oblasti
najdaljše obdobje.
V
nasprotju s sosednjimi državami, ki jo imajo veliko, ima Oman skromne zaloge nafte. Program Združenih
narodov za razvoj je uvrstil Oman med države, ki so najbolj napredovale v
zadnjih 40 letih. Razvrščen je med gospodarsko razvite države in je med 59. najmirnejšimi državami v svetu po svetovnem seznamu o miru.
Starodavna zgodovina V
kraju Ajbut Auval v Dhofarju je bilo leta 2011 odkrito območje, na katerem so
našli kamnito orodje, ki so ga poznali le na severovzhodu Afrike in Afriškem
rogu. To verjetno dokazuje, da je takratni človek v poznem pleistocenu, v ledeni dobi, iz Afrike prišel na to
območje. Dereaze v Ibriju je najstarejše znano naselje na tem območju, verjetno
je nastalo v pozni kameni dobi pred
8000 leti. Arheološki ostanki so iz kamene in bronaste dobe. Našli so kamnito
orodje, živalske kosti, školjke, kamnita ognjišča, najstarejše je iz leta 7615
pred našim štetjem. Našli so tudi ročno izdelano lončenino z značilnimi odtisi
iz bronaste dobe in različno orodje. V Maganu ali Makanu so našli sumerske ploščice. Ni povsem jasno, kje
je bil Magan, ampak nekateri predvidevajo, da je bil del današnjega Omana. Ime
bi lahko bilo povezano z omanskimi starimi rudniki bakra. Imenujejo ga tudi
Mazun, muzn pomeni temni oblaki, ki prinašajo veliko dežja. Ime Oman pa najbrž
izvira iz besede Uman, to je bilo območje v Jemnu, od koder so se arabska
plemena selila v današnji Oman. Plemena, ki so se tu naselila, so se
preživljala z ribolovom, govedorejo ali vzrejo živine. Mnoge današnje omanske
družine imajo svoje korenine v drugih arabskih predelih. Od 6. stoletja pred
našim štetjem do prihoda muslimanov v 7.
stoletju našega štetja je bil Oman pod vplivom treh perzijskih dinastij, Ahemenidov, Partov in Sasanidov. Nekateri
učenjaki verjamejo, da so Ahemenidi že v 6. stoletju pred našim štetjem
nadzirali omanski polotok, najverjetneje iz obmorskega središča Sohar. Okrog
250 let pred našim štetjem je bil Perzijski zaliv pod nadzorom Partov, ki so
svoj vpliv razširili na ves Oman, ustanavljali vojaške enote, da bi nadzirali
trgovinske poti v Perzijskem zalivu. V 3. stoletju našega štetja so Sasanidi
nasledili Parte in obdržali območje vse do uveljavitve islama štiri stoletja
pozneje. Prebivalci Omana so bili med
prvimi, ki so prišli v stik z islamom in ga sprejeli. Za njihovo
spreobrnitev ima največ zaslug Mohamedov odposlanec Amr ibn Al As.
Portugalska kolonizacija Desetletje
po uspešni plovbi Vasca da Game okrog Rta dobrega upanja v Indijo med letoma
1497–1498 so Portugalci pripluli do Omana in zavzeli Muškat za 143 let, od leta 1507 do 1650. Njihove utrdbe so vidne
še danes. Hoteli so zaščititi morske meje, zato so gradili utrdbe okrog mesta.
Ostanki njihove kolonialne arhitekturne dediščine so ostali do danes. Leta 1552 je Muškat osvojilo turško ladjevje med bitko za nadzor nad
Perzijskim zalivom in Indijskim oceanom. Ponovno so ga zavzeli med letoma 1581
in 1588, ko so ga še vedno obvladovali Portugalci. Uporniška plemena so končno
pregnala Portugalce, toda čez eno stoletje, 1741, jih je premagal voditelj
jemenskega plemena, s katerim se je začela vladavina sultanov. Leta 1740 so še enkrat poskusili
Perzijci, a jim ni uspelo, in od takrat je Oman samostojen.
18. in 19. stoletje Leta
1690 je sultan Saif bin, omanski imam, oblegal svahilijsko obalo. Glavna
ovira je bila Jezusova trdnjava v Mombasi, v kateri je bila nastanjena
portugalska garnizija. Po dveletnem obleganju jo je sultan leta 1698 osvojil.
Omanci so Portugalce pregnali iz Zanzibarja in z vseh območij severno od
Mozambika, pri čemer so jim pomagali pripadniki somalijskega sultanata Adžuran.
Leta 1737 so Oman napadli Perzijci. Leta 1749 so jih Omanci izgnali in zavladala je dinastija Al Said, ki je na oblasti še danes. Zanzibar je bil pomemben zaradi trgovanja s sužnji na svahilijski
obali in je postal izredno pomemben del Omana, kar dokazuje odločitev omanskega
sultana Saida leta 1837, da bo v Zanzibarju njegova glavna rezidenca. Zgradil je mogočne palače in vrtove. Po njegovi smrti
sta se njegova sinova sprla zaradi dediščine. Spor se je razrešil s pomočjo
britanske diplomacije. Madžid je obdržal Zanzibar in mnogo drugih območij na
svahilijski obali, Thuvaini pa je podedoval Muškat in Oman. Zanzibar je vplival
tudi na Komore v Indijskem oceanu, saj so se navade Omancev posredno prenesle v
komorsko kulturo, kar je opazno pri tradicionalnem oblačenju in poročnih
obredih. Leta 1783 je kalatski kan omanskemu sultanu, premaganemu vladarju
Muškata, podaril v upravljanje obmorsko mesto Gvadar v pokrajini Makran, ki je
danes južnozahodni del Pakistana blizu meje z Iranom ob ustju Omanskega zaliva.
Do leta 1958 je ta pokrajina pripadala Omanu. Ko pa je sultan ponovno osvojil
Muškat, je Gvadar vodil guverner, vali.
Gorovje
Hadžar z najvišjim vrhom Džabal Akhdar deli deželo na dve območji: notranje, to je Oman, in obmorsko z glavnim mestom
Muškat. Leta 1913 se je oblast razdelila. V notranjem delu so vladali ibadski
imami, v obmorskem pa sultan. S pogodbo iz Siba iz leta 1920, sklenjeno med
muškatskim sultanom in omanskim imamatom, je bila Omanu priznana avtonomija,
glavno mesto je bila Nizva, medtem ko je bil Muškat še vedno britanski
protektorat in muškatski sultan odgovoren za zunanje zadeve Omana.
Vladanje Sultana Saida Za
vladanje sultana Saida bin Taimurja sta bila značilna fevdalizem in osamitev. Imama Ghaliba Al Hinaja je maja 1954
izvolil omanski imamat. Med sultanom Muškata, Saidom bin Tamurjem in imamom
Ghalibom je izbruhnil spor zaradi pravic do koncesij za nafto. Iraško naftno družbo je zelo zanimalo geološko obetavno
območje blizu Fahuda v Omanu. Sultan je na podlagi pogodbe iz Siba iz leta 1920
od naftne družbe zahteval posebne pravice pri trgovanju z nafto. Imam pa je bil
prepričan, da je trgovanje z nafto, ki je na njegovem ozemlju, notranja zadeva.
Decembra 1966 je sultan Said bin Taimur poslal vojsko iz Muškata in omansko
vojsko, da bi zasedli glavna mesta v Omanu, tudi Nizvo, glavno mesto omanskega
imamata, in Ibri. Imam Ghalib bin Ali se je skupaj s svojim mlajšim bratom
Talibom bin Alijem Al Hinajem v vojni boril proti sultanu Saidu bin Taimurju na
njegovem ozemlju. Julija 1957 so se sultanove sile umaknile, ampak so jih še
vedno napadali, tako da so imeli velike izgube. Sultan je s pomočjo pehote in
britanskih oboroženih sil zatrl upor in Talibove sile so se umaknile v
nedostopno gorovje Džabal Akhdar. Polkovniku Davidu Smileyju, ki je pomagal
organizirati sultanove oborožene sile, je uspelo osamiti gorovje jeseni 1958,
ko je odkril cesto do visoke planote iz vadija Bani Kharu. 27. januarja 1959 so
zasedli goro. Ghalibu, Talibu in Sulejmanu je uspelo zbežati v Saudovo Arabijo,
kjer je bil imamat vse do leta 1970. Leta 1955
je Makran pripadel Pakistanu kot
pokrajina, medtem ko Gvadar takrat ni bil priključen Makranu. 8. septembra 1958
je Oman prodal Gvadar Pakistanu. Gvadar je postal upravna enota, tahsil, v
pokrajini Makran. Nafne zaloge so
bile odkrite leta 1964 in črpati so jo začeli leta 1967. V dhofarskem uporu, ki
se je začel leta 1965, so se levičarske sile spopadle z vladno vojsko. Ko je
kazalo, da bodo strmoglavili sultana v Dhofarju, je sultana Saida bin Taimurja
leta 1970, eno leto pred odhodom
Britancev, odstavil sin Kabus bin Said,
utrdil omanske oborožene sile, posodobil državno upravo in izpeljal socialne
reforme. Do takrat je imela cela država le pet kilometrov asfaltiranih cest,
eno bolnišnico in tri osnovne šole. Vstajo so leta 1975 zadušili s pomočjo
Irana, Jordanije, Pakistana in britanske kraljeve letalske vojske.
Vladanje sultana Kabusa Sultan
Kabus je odprl državo, začel gospodarske
reforme, modernizacijo, več sredstev je namenil za zdravstvo, šolstvo in
socialno skrbstvo. Leta 1981 je Oman postal član sveta arabskih držav v
Perzijskem zalivu. Začele so se politične reforme. Leta 1997 je sultan odločil, da lahko volijo tudi ženske in so tudi lahko izvoljene v posvetovalni svet.
Izvoljeni sta bili tudi dve ženski. Leta 2002 so bile volilne pravice
razširjene na vse prebivalce, stare 21 let. Prve volitve v svet po novih pravilih so bile leta 2003. Naslednje leto je sultan imenoval
prvo žensko za ministrico. Kljub temu je bilo v dejanski politiki vlade malo
sprememb. Sultan je še vedno strogo
vladal. Skoraj 100 sumljivih islamistov je bilo zaprtih leta 2005 in 31
ljudi je bilo obsojenih, da so skušali strmoglaviti vlado. Že istega leta so
bili spuščeni. Na začetku leta 2011
so bili v Omanu protesti, ki jih je
spodbudila arabska pomlad. Niso zahtevali sprememb ureditve, le politične reforme, boljše življenjske
razmere in več delovnih mest. Vmešala se je policija. Sultan je obljubil
delovna mesta in dobrine. Oktobra 2011 so bile volitve v posvetovalni svet in sultan je obljubil, da bo imel svet več moči.
Zemljepisni podatki Večino
osrednjega dela Omana pokriva puščava z
gorovjem na severu (Hadžar) in obalo
na jugovzhodu, kjer so tudi največja mesta: glavno mesto Muškat, Sohar in Sur
na severu ter Salalah na jugu. Podnebje je vroče
in suho v notranjosti ter vlažno
ob obali. V davnini je bilo tu morje, kar dokazujejo številni fosili školjk v
puščavi, daleč proč od sedanje obale. Polotok
Musandam, omanska eksklava, ima strateško lego v Hormuški ožini. Je ločena
od ozemlja Omana, saj leži severno od Združenih arabskih emiratov. Je slikovito
območje, zelo privlačno za turiste. Majhna mesteca na jugu polotoka, imenovana
Diba ali Daba, so vrata na polotok Musandam po kopnem, ribiške vasi pa po
morju. Meri 1800 km2 in ima 31.425 prebivalcev. Oman ima še eno eksklavo v
notranjosti Združenih arabskih emiratov, to je Madha, ki leži med polotokom Musandam in Omanom. Meri približno 75
km2. Meja je bila določena leta 1969. V Madhi je tudi manjša enklava Združenih
arabskih emiratov Nahva s približno 40 hišami blizu mesta Nova Madha. V
osrednji puščavi je veliko meteoritov, ki jih raziskujejo.
Podnebje Tako
kot ves Perzijski zaliv ima tudi Oman zelo
vroče podnebje in malo dežja.
Dežuje v glavnem januarja. Letna povprečna količina padavin je 100 milimetrov.
Gorovje Dhofar ima tropsko podnebje, največ padavin je od konca junija do konca
septembra zaradi monsunskih vetrov z Indijskega oceana, ko sta pogosti tudi velika
vlažnost in megla. Na najvišjih vrhovih, kot je Džabal Akhdar, je povprečna
letna količina padavin 400 milimetrov. Kadar so nizke temperature, hribe pobeli
sneg, a ne vsako leto. Nekatera
obalna območja, posebno blizu otoka Masirah, so včasih vse leto brez padavin.
Temperature dosežejo od maja do septembra tudi 50 stopinj Celzija.
Rastlinstvo in živalstvo Palmov
nasad v Nakhalu v pokrajini Batina na severu Omana Puščavsko grmičevje in trava, ki sta pogosta na
jugu Arabskega polotoka, rasteta tudi v Omanu, toda rastlinstva je zelo malo v
notranjosti, kjer je kamnita puščava. Poleti po močnem monsunskem deževju
rastlinstvo bujno raste v Dhofarju in hribih; na obalnih ravninskih predelih kokosove palme obilno obrodijo, kadilo
iz dišeče smole pridobivajo v Dhofarju, rastejo tudi oleandri in različne vrste akacije.
Hadžarsko gorovje je ekološko območje in je najvišje gorovje na vzhodu
Arabskega polotoka z divjimi živalmi. Tu živijo arabski tahr, podoben ovnu oziroma kozi, leopardi, hijene, lisice, volkovi, zajci, antilope in kozorogi, od
ptic pa jastrebi, orli, štorklje,
droplje, arabske jerebice, sokoli, čebelarji, medosesi. Leta 2001 je živelo
v Omanu devet ogroženih vrst sesalcev, pet ogroženih vrst ptic in 19 ogroženih
vrst rastlin. S predpisi so zaščitili
ogrožene vrste, in sicer leoparda, antilopo, gazelo, tahr, želvo.
Okolje Suša
in omejena količina padavin povzročata pomanjkanje
vode, tako da je oskrba z njo eden največjih problemov v Omanu, saj imajo
omejene obnovljive vodne vire. Glavna vira vode sta podtalnica na puščavskih
območjih in izviri v hribih in gorah. Pitno vodo imajo povsod. Ob obali, kot je
na primer Salalah, je zemlja vedno bolj slana, kar je posledica prevelikega
izkoriščanja podtalnice in morske vode. Veliko tveganje so tudi ladje, ki
prevažajo nafto skozi Hormuško ožino in Omanski zaliv, ki bi lahko povzročile onesnaženje obale.
Upravne enote Sultanat
je od 28. oktobra 2011 razdeljen v 11 regij in 60 pokrajin: Dakhilija, Zahira, Severna Batina, Južna Batina, Buraimi,
Vusta, Severna Aš Šarkija, Južna Aš Šarkija, Dhofar, Muškat, Musandam.
Gospodarstvo Na
prvem mestu je izvoz nafte. Turizem se v Omanu izredno hitro
razvija, kmetijstvo, ribištvo in industrija prinašata bolj malo dohodka.
Izvažajo dateljne, limete in zelenjavo.
Po padcu cen nafte se trudijo, da bi bolj razvili turizem in infrastrukturo.
Imajo veliko tujih delavcev iz
Indije, predvsem iz Kerale, Tamil Naduja in Karnatake, pa tudi iz Maharaštre,
Gudžarata in Pandžaba, ki pa imajo nižje plače kot omanski državljani, a višje,
kot bi jih imeli v Indiji.
Demografija Po
podatkih iz leta 2014 ima Oman več kot štiri
milijone prebivalcev, omanskih državljanov je 2,23 milijona, 1,76 milijona
je priseljencev. 43 odstotkov prebivalcev je starih manj kot 15 let. Skoraj 50
odstotkov prebivalcev živi v Muškatu in na obalnem območju Batine, severno od
glavnega mesta. V Omanu živi veliko etničnih skupin, kot so Arabci, Baluči,
Južnoazijci (Indijci, Pakistanci, Singalci, Bengalci), ter afriške etnične
skupine.
Religija Omanci
so muslimani (nekonfliktni islam),
tri četrtine je ibaditov, ki se
razlikujejo od sunitov in šiitov. Tudi sultan je član skupnosti ibaditov. So
potomci karidžitov, ki so bili sprva privrženci Alija, Mohamedovega zeta, nato
pa ga niso priznavali. To je bilo krivoversko gibanje, ki je nasprotovalo
pravovernemu islamu. Tuji delavci v Omanu so nemuslimani, hindujci, džainisti,
budisti, pripadniki zoroastrstva, sikhi, bahajci in kristjani. Krščanske
skupnosti so v glavnih mestnih predelih v Muškatu, Soharju in Salalahu, in
sicer rimskokatoliške, pravoslavne in protestantske. Več kot 50 različnih
krščanskih skupin je v Muškatu, ki jo sestavljajo priseljenski delavci iz jugovzhodne
Azije. Je tudi nekaj skupnosti hindujcev in kristjanov. V Muškatu sta dva
hindujska templja. Eden je star več kot 100 let. Tudi sikhi imajo močno
skupnost, nimajo pa še svojega večjega templja. Imajo nekaj manjših, ki jih
vlada priznava.
Jeziki Uradni
jezik je arabski, ki spada med
semitske jezike. Semitski jeziki so jezikovna skupina, ki pripada
severnovzhodnemu afroazijskemu jezikovnemu deblu, edinemu, ki ga govorijo v
Aziji. Beludžijski jezik, urdu in druga indijska
narečja govori veliko ljudi v Omanu. Nekateri jeziki so ogroženi in jih
izpodriva arabščina, kot so kumzari, ki ga govorijo še na polotoku Musandam,
bathari, hasusi, hobi, džibali ali sehri in mehri. Veliko Omancev zna angleško, saj se je učijo v šoli.
Beludžijski jezik je jezik Beludžistancev iz zahodnega Pakistana, vzhodnega
Irana in južnega Afganistana, govorijo ga tudi potomci sindhijskih| pomorcev.
Urdu govorijo priseljenci iz Pakistana, svahili, bantujski jezik, v pokrajini,
zgodovinsko povezani z Zanzibarjem.
Največja mesta Največja
mesta so: Muškat, Sib, Salala, Bavšar, Suhar, Uvaik, Ibri, Saham, Barka,
Rustak, Nizva, Buraimi, Sur, ki imajo od 60. 000 do 250.000 prebivalcev, največ
jih ima glavno mesto Muškat, in sicer približno 800.000.
Kultura Na
zunaj ima kultura v Omanu vse značilnosti svojih arabskih sosed, a se tudi
razlikuje od njih in zato je nekaj posebnega med državami Srednjega vzhoda. To
je posledica zgodovine, lege, kulture in gospodarstva. Raznovrstnost kultur je
večja kot drugje tudi zaradi zgodovinske povezanosti s svahilijsko obalo in
Indijskim oceanom. Imajo tradicijo v ladjedelništvu, saj je bilo pomorstvo
za Oman izredno pomembno, če so hoteli imeti stike s civilizacijami
starodavnega sveta. V Suru je bila ena najbolj znanih ladjedelnic in Sur je bil
najpomembnejše mesto ob Indijskem oceanu. Znani so bili po izdelavi
tradicionalnih arabskih jadrnic. Sur
naj bi bil tudi dom legendarnega pomorščaka Sinbada.
Obleka Moško tradicionalno oblačilo se imenuje dišdaša, ki je preprosto oblačilo do
gležnjev z dolgimi rokavi brez ovratnika. V glavnem je belo, lahko pa je tudi v
drugih barvah. Okrašene so različno, odvisno od regije. Na izrezu ob vratu
imajo nekateri prišit okrasni cof (furakha), odišavljen s parfumom. Na
slovesnih dogodkih dišdašo lahko pokriva tudi črn ali svetlo rjav plašč,
okrašen z zlatimi ali srebrnimi nitkami. Nosijo dve vrsti pokrival: musar in kumah. Musar je na poseben način
zavezana volnena ali bombažna ruta, kumah pa okrašena čepica. Nekateri
uporabljajo palico, aso, ki ima
poleg uporabne vrednosti vlogo dodatka. V glavnem imajo obute sandale. Handžar je omansko bodalo, ki ga imajo pripetega ob pasu na
praznovanjih, festivalih, saj spada k tradicionalni noši. Upodobljen je tudi na
zastavi.
Ženske nosijo živo pisana oblačila, ki so bogato okrašena. Včasih je imelo vsako pleme
svoje barve. Vrhnje oblačilo je dišdaša
ali kandurah, to je dolga tunika z
lepo okrašenimi rokavi. Sirval so
široke hlače, zavezane na členkih, ki jih imajo pod tuniko. Na glavi imajo šal, lihaf. Tradicionalno se oblečejo
le ob posebnih priložnostih. Nekatere so oblečene v dolge, črne plašče, abaje,
burke ne nosijo, mogoče redko pri beduinih. V glavnem imajo hidžab, šal, ki
pokriva lase in ramena, redko si pokrivajo obraz, saj je sultan prepovedal zakrivanje obraza v javnih službah.
Glasba Glasba
je zelo drugačna kot drugje. Znanih
je več kot 130 različnih oblik tradicionalnih pesmi in plesov. Leta 1984 je bil
ustanovljen Omanski center tradicionalne glasbe, ki skrbi, da bi se ohranila.
Leta 1985 je sultan Kabus osnoval simfonični orkester, saj je velik ljubitelj
klasične glasbe. Namesto da bi najel tuje glasbenike, je ustanovil Kraljevski omanski simfonični orkester.
Hrana Omanska
kuhinja je raznovrstna, saj je nanjo vplivalo veliko kultur. Glavni obrok imajo
opoldne, zvečer pa lahkotnejši obrok. Jejo riž,
perutnino, ribe, jagnjetino, ovčetino. Njihov kruh je tanek, okrogel, izvirno pečen na ognju iz palmovega listja.
Jejo ga pri vsakem obroku, pri zajtrku z medom. Halva je zelo priljubljena sladica. Je različnih okusov, najbolj
priljubljena je črna halva in žafranova. Postrežejo jo skupaj s kavo in je znak
gostoljubja.
Izobraževanje Leta
2010 je bilo med odraslimi 86,9 odstotka
pismenih. Pred letom 1970 so imeli le tri državne šole z manj kot 1000
študentov. Sultan Kabus je izobraževanju namenil veliko pozornosti, tako da je
vlada močno podpirala razvoj šolstva,
saj je menila, da je izobrazba ljudi najpomembnejši dejavnik za gospodarski in
družbeni napredek. Danes imajo 1000
državnih šol in okrog 650.000
študentov. Prva univerza, to je Univerza sultana Kabusa, je bila zgrajena
leta 1986. Univerza Nizva je ena največjih v Omanu. Imajo veliko kolidžev, kot
so visoki kolidž tehnologije, kolidž za učitelje, bančništvo in finance,
inštitut za šeriatsko pravo in več inštitutov za medicinsko nego. Najuglednejše
so Univerza sultana Kabusa, Dhofarska univerza in Univerza Nizva.
https://sl.wikipedia.org/wiki/Oman,
https://wiki.potnik.si/Oman,
https://lahkihnog-naokrog.si/2017/06/muskat.html,
https://www.nina-potuje.com/znamenitosti-v-muskatu-glavnemu-mestu-omana/,
https://www.nina-potuje.com/oman-potovanje-znamenitosti/,
https://www.nina-potuje.com/avanturisticno-potovanje-oman/, https://www.povsodjelepo.com/potovanje-muscat-oman/, https://www.povsodjelepo.com/potovanje-oman-uvod/,
https://www.agencija-oskar.si/blog/sultanat-oman-lepotica-arabskega-polotoka/,
https://www.agencija-oskar.si/blog/oman-v-znamenju-khandzarja-in-kadila-1-del/,
https://www.agencija-oskar.si/blog/oman-v-znamenju-khandzarja-in-kadila-2-del/ .
https://wiki.potnik.si/Oman,
https://lahkihnog-naokrog.si/2017/06/muskat.html,
https://www.nina-potuje.com/znamenitosti-v-muskatu-glavnemu-mestu-omana/,
https://www.nina-potuje.com/oman-potovanje-znamenitosti/,
https://www.nina-potuje.com/avanturisticno-potovanje-oman/, https://www.povsodjelepo.com/potovanje-muscat-oman/, https://www.povsodjelepo.com/potovanje-oman-uvod/,
https://www.agencija-oskar.si/blog/sultanat-oman-lepotica-arabskega-polotoka/,
https://www.agencija-oskar.si/blog/oman-v-znamenju-khandzarja-in-kadila-1-del/,
https://www.agencija-oskar.si/blog/oman-v-znamenju-khandzarja-in-kadila-2-del/ .
VIDEO
GLASBA IN PLESI
Živjo!
– Salam aleikum! Hvala. – Šukran!
Ni komentarjev:
Objavite komentar