6. 6. 22

Most na Soči - 2. 6. 2022

Malo pred šesto zjutraj je zbrana na Železniški postaji Sevnica velika skupina za Na lepše v okviru Društva Univerza za tretje življenjsko obdobje Sevnica: dvajset nas je, v Ljubljani se nam pridruži še enaindvajseta. Vlak za Beljak (doplačilo evro in pol) ob 6.05 nima zamude in tudi na Jesenice se pripeljemo ravno v trenutku, ko naj bi imel odhod potniški vlak v smeri Nova Gorica (8.27). Seveda počaka, da se vkrcamo še mi, potem pa veselo po progi, ki so jo kljub zelo naporni trasi zgradili v šestih letih (1900 - 1906). Pomenila je pomembno povezavo med Dunajem in Trstom, danes pa je tudi turistična atrakcija s 37 predori, 27 viadukti, 39 mostovi in petimi galerijami na dolžini 89 kilometrov med Jesenicami in Novo Gorico. Z zanimanjem si ogledujemo pokrajino, pa kljub temu zgrešimo most nad Vintgarjem iz rezanega kamna, ki se dviga 33 metrov nad gladino Radovne. Sicer pa je najvišji most tisti preko Idrijce pri Mostu na Soči. Skozi drevesne krošnje ujamemo tudi bežne poglede na Blejsko jezero in že je tu Bohinjska Bela z vojašnico in kamnitim Babjim zobom. Pri Bohinjski Bistrici se spomnemo smučanja na Kobli, potem pa zdrsnem v temo predora, ki je najdaljši železniški predor v celoti na slovenskem ozemlju (6327,3 metre). Karavanški je seveda daljši (7976 metrov), vendar je delno v Avstriji. Na drugi strani se pripeljemo v Baško grapo - Podbrdo, nad katerim je tudi prelaz Petrovo brdo, planincem znan kot izhodišče poti na Porezen. Na prelazu stoji tudi enota Doma upokojencev Podbrdo. Dom je začel delovati leta 1968 v prostorih bivšega zdravilišča za tuberkulozo. Od leta 1993 je dom namenjen varstvu odraslim osebam s posebnimi potrebami. Jelka in Drago delita okrepčila v obliki keksov, pripravita tudi posnetke Gregorčičeve pesmi Soči, pa Iztok Mlakar tudi ne sme manjkati. Grahovo ob Bači - tu so snemali film Na svoji zemlji, potem pa še malo in malo pred deseto izstopimo v Mostu na Soči

Foto: Drago Slukan.
Železniška postaja stoji v bistvu v kraju Postaja in približno dva kilometra se sprehodimo ob Idrijci do Mosta na Soči z okoli 240 prebivalci. Jezero, ki je nastalo z zajezitvijo Soče v kraju Podselo za Hidrolektrarno Doblar leta 1937 in kasnejšo razširitev, je dolgo okrog sedem kilometrov, vsebuje pa 9 210 000 kubičnih metrov vode. Jez je visok več kot 40 metrov, voda pa je napeljana na turbine po 3850 metrov dolgem kanalu. 



Pridemo do turistične ladjice Lucija, kjer nas že čaka šegavi kapitan z nekaj turisti. Najprej nas pozdravi, potem pa razlaga, da je voda pod nami globoka pet metrov; če ima kdo kdaj kakšne posebne načrte s taščo, naj jo raje zapelje skoraj do jeza, kjer je globina 42 metrov. Za osem evrov se eno uro vozimo po jezeru, mogoče je dobiti pijačo po dostopnih cenah (kava z mlekom - 1,40). 


Vozimo se pod starim mostom, s katerega na prireditvi skačejo tisti pogumni, 

Vir: https://www.lepote-slovenije.si/most-na-soci/ .
potem pa se nam na levi odpre pogled na sotočje Idrijce in Soče


Nad njo se dviga naselje s Cerkvijo svete Lucije, katere začetki segajo verjetno v leto 1612. V prvi svetovni vojni je bila močno poškodovana, leta 1927 je začel z obnovo akademski slikar Tone Kralj. Naš kapitan pa nam kaže tudi belo hišo z rdečo streho in malima okencema, tam, da živi nekdo, ki ga vsi poznamo - on. Ameriški predsednik in on živita v "beli hiši". 


Počasi drsijo mimo nas zeleno obrasli bregovi, tu in tam se pokaže proga na mostu, na enem mestu pa se pokaže velika luknja. V njej naj bi včasih živel zmaj, ki je ugrabil eno princeso. Ta je tako močno jokala, da je nastalo to jezero. 


Po jezero je priveslal princ: lep, bogat, bradat in z očali (kot kapitan), presekal je zmaja na pol in rešil princesko Lucijo, po kateri se je včasih imenoval kraj, zdaj pa ladjica. Zmajeva kri je bila zelena, od tod barva vode. Par se je zaljubil, poljubil, zaročil in, ko je princu zmanjkalo izgovorov, sta se tudi poročila. Ko je princ pred oltarjem rekel ja, se je princesa spremenila v zmaja, princ pa v copato. Princeska je bila srečna, princ pa poročen: zato je to zgodba, ki ima skoraj srečen konec. Kasneje nas kapitan povabi pogledat zmaja, ki ga ima na ladji: stopiš v stranišče, se obrneš in v ogledalu zagledaš ...

Na vodi je tu in tam kakšen čoln, pa sup, od živali pa kakšna račka, kapitan nas opozori še na galeba, ki je gotovo moškega spola - ima zaprt kljun. Mi pa imamo zaradi smeha bolj malo zaprta usta. Odpiramo jih tudi pri petju: najprej je na vrsti Po jezeru, potem pa začetki pesmi, ki naj bi ju dopolnjevali in nadgrajevali.

MI BI VSI NA LEPŠE ŠLI – melodija: Mi smo mi, fantje vsi …                                                

Mi bi vsi na lepše šli, mi smo prva liga. Ko hitimo naokrog, napor je ena figa.

Pa zakaj, pa zato, ker naj vedno lušno bo, ker naj vedno lušno bo, zato, zato!

                    Jelka je šefica, ona vse pripravi: pot, program in še kaj zraun – nič je ne ustavi. Pa zakaj ...

                    Narava da, kultura je, medsebojna sreča - vse spoznati hočemo: se obzorje veča. Pa zakaj ...

KO MI NA LEPŠE – melodija: Bella ciao

Ko mi na lepše, lepše gremo: to je to, to je to, to je to, to, to.

Ko mi na lepše, lepše gremo, sonce greje nas toplo.

                    Če tudi dež je, al sneg al toča: nič zato, nič zato, nič zato, to, to.

                    Če tudi dež je, al sneg al toča, mi sonce v sebi nosimo.

Po tirih, cestah, lepih stezah: zdaj na pot, zdaj na pot, zdaj na pot, pot, pot.

Po tirih, cestah, lepih stezah, naj sreča spremlja nas povsod.



Malo pred jezom obrnemo in na povratku doživimo še eno srečanje z živaljo: preko jezera pred nami plava srna.



Po vožnji nam prija okrepčilo: večina uživa ob vodi v pečenih postrvih in krompirčku, drugi si lakoto potešijo s pico.


Potem pa nas čaka presenečenje: po svojem domačem kraju nas popelje Miljko Lesjak, ki ga nekateri poznamo z njegove spletne strani Za dražit prijatelje. Planinec, gorski reševalec, predvsem pa odličen fotograf nas vodi do pokopališča in 


Cerkve svetega Mavra
(prvič omenjena leta 1192), 



Zadnji posnetek je s telefona Draga Slukana.
od koder se nam odpre čudovit razgled na jezero. 


Do Železniške postaje gremo po poti za pešce, 


prej pa si ogledamo še ostanke Rimske hiše iz tretjega stoletja našega štetja. 


Kraje iz preteklosti povezuje kulturnozgodovinska pot Čez Most po modrost, označena s simpatično sovico z grške obredne skodelice (peto stoletje pred našim štetjem), ki so jo izkopali blizu Mosta na Soči.

O zgodovini kraja lahko v virih preberemo:

Kraj leži ob sotočju rek Idrijce in Soče in ob umetnem jezeru za HE Doblar. Večini je ta kraj znan kot Most na Soči, toda to je šele od leta 1952. Prej se je ta kraj imenoval SVETA LUCIJA, po zavetnici Sv. Luciji, kateri je posvečena župnijska cerkev. Ker pa tistim, ko so začeli pisati zgodovino šele po letu 1945 ime Sveta Lucija ni bilo všeč, ker je to ime krščanske mučenke iz 3. stoletja, so ime kraja spremenili v Most na Soči in to je ostalo danes. Bogate arheološke najdbe uvrščajo Sveto Lucijo med najpomembnejše prazgodovinske naselbine v Sloveniji. V starejši železni dobi – med 8. in 4. stoletjem pred Kristusom je tu nastalo naselje, ki po izkopaninah  sodeč ni bilo majhno. Ostaline nekdanjih kultur je sredi 19. stol.  prvi zbiral, hranil in o njih je pisal župnik Tomaž Rutar. Grobišča so sistematično začeli raziskovati ob koncu 19. stoletja. Tako je bilo do danes kontrolirano izkopanih okoli  7000 grobov. Med arheološkimi raziskavami  Goriškega muzeja pa so  pod vodstvom Draga Svoljška na desnem bregu reke Idrijce  odkrili  skoraj 40 stanovanjskih  hiš in  delavnic.  Izmed teh  si danes lahko ogledamo temelje starejše železnodobne hiše (5. st. pr. Kristusom) v krajevnem arheološkem muzeju v novi osnovni šoli. Ostaline rimskodobne hiše  (3. st. po Kristusu) pa lahko vidimo v novem naselju.

Previdno prečkamo prometno cesto proti Idriji in Ljubljani, 

Foto: Branka Lončar.
spregledamo pa spomenik iz prve svetovne vojne, ki ga odkrije Branka. Je eden večjih in so ga postavili še med vojno v spomin na 15. korpus avstroogrske vojske. 

Dovolj časa imamo za osvežitev s pijačo, vlak pripelje po voznem redu ob 15.26, dovolj prostora je v njem, le hladiti ga je treba z odpiranjem oken. Z zanimanjem si spet ogledujemo pokrajino in železniške postaje, 




pri katerih posebno izstopata tisti v Bohinjski Bistrici in na Bledu, lahko pa opazujemo tudi Grad Bled z zadnjega konca. Na Jesenice pripeljemo z malo zamude in nam ni treba skoraj eno uro čakati na zvezo. Dovolj časa pa je za kavico ali kaj drugega. Brzi vlak iz Frankfurta pripelje malo prej, odpelje pa točno ob 17.39. Doplačamo evro in pol, kupeje pa si delimo s tujci, kar nam daje možnost pogovorov v različnih jezikih. Še pred osmo zvečer smo v Sevnici.

KRASEN DAN!

Video:



Ni komentarjev: