Budilka ob treh zjutraj, ob štirih pa sem že na Železniški postaji Sevnica, kjer čaka na odhod vlak za Ljubljano ob 4.10. Zaenkrat smo tri, v Zidanem Mostu se nam pridružita še dva. Smo pa mešana skupina: Sredini fotografi in Spoznavanje vrednot pri Društvu Univerza za tretje življenjsko obdobje Sevnica. V Zidanem Mostu naj bi čakali 21 minut na regionalni vlak za Koper, ki pa pripelje s 25 minutno zamudo in je čakanje daljše. Enonadstropni modri Stadler je precej poln, vendar si najdemo prostor, si krajšamo čas s klepetom in občasnim "gledanjem pod kožo".
Kljub temu pa vidimo romantične meglice, ki so še posebno goste na Ljubljanskem barju. Vlak malo nadoknadi zamudo in v Kopru smo četrt pred deveto - z dvanajst minutno zamudo.
Koper (italijansko Capodistria), je z okoli 26.000 prebivalci peto do šesto največje mesto v Sloveniji (skupaj z Velenjem), eno najpomembnejših regionalnih središč v državi, drugo največje v Istri (na istrskem polotoku, za hrvaškim Puljem) oziroma največje v Slovenski Istri. Je središče istoimenske mestne občine, Obalno-kraške statistične regije in obalne mestne aglomeracije (Slovenska obala), ima pa tudi edino slovensko tovorno pristanišče. Koper je sedež rimskokatoliške Škofije Koper, ene od treh slovenskih javnih univerz, Univerze na Primorskem, Znanstvenoraziskovalnega središča (ZRS), dvojezične radijske in televizijske postaje, Pokrajinskega muzeja, pokrajinskega in škofijskega arhiva, knjižnice Srečka Vilharja, Pristaniške kapitanije oziroma Pomorske uprave RS in mednarodnega pomorskega mejnega prehoda, upravne enote, pa tudi enega od štirih višjih sodišč v Sloveniji. V Kopru je tudi Športni park Bonifika in prometno vozlišče, najpomembnejše je izvennivojski priključek Slavček ter potniška (avtobusna in železniška) postaja. Mesto je na območju, kjer avtohtono živijo pripadniki italijanske narodne skupnosti in kjer je poleg slovenščine uradni jezik tudi italijanščina. Njegova zgodovina sega v tretje do prvo stoletje pred našim štetjem (grška naselbina), dolga leta je povezan z Benečani, potem pod vladavino Avstrije, Italijo, leta 1947 postane sedež cone B Svobodnega tržaškega ozemlja, po letu 1954 pa pomembno središče slovenske obale.
Pozdravi nas sonce, dva kar takoj kreneta proti Škocjanskemu zatoku, ostalim pa se najprej prileže jutranja kavica, potem pa se napotimo proti staremu delu mesta.
Vmes nam zadiši iz pekarne in privoščimo si pecivo za malico.
Malo naprej stoji mogočni Vodnjak Da Ponte, ki je bil omenjen že leta 1423, današnjo podobo je dobil leta 1666, uporabljali pa so ga do leta 1898. To je bil največji mestni vodnjak, v njem se je končal vodovod, ki je dovajal vodo v mesto.
Nasproti nje stoji mogočna Pretorska palača, ki izvira iz 13. stoletja, s sedanjo podobo iz 15. stoletja in napisnimi kamni, kipi in grbi. Slikovita palača je bila včasih sedež mestnih vladarjev, danes pa je protokolarni objekt in mestna hiša. Še dve zanimivi stavbi iz 15. in 16. stoletja stojita zraven: Armerija (nekdanje skladišče orožja) in Foresterija za sprejem in bivanje gostov.
Na drugi strani pa iznad starih hiš štrli Tomosov blok - povojni stanovanjski blok, delo arhitekta Eda Mihevca. Gre za 10-nadstropno stolpnico, zgrajeno leta 1957, kjer je bilo prvotno 90 majhnih garsonjer. Te so bile namenjene delavcem tovarne Tomos, ki so prihajali iz nekdanjih jugoslovanskih republik (v bistvu je bil to samski dom). Stolpnico so mnogi kritizirali, predvsem zaradi njenega porušenja silhuete mestnega jedra. Leta 2018 so jo prenovili, danes so v njej stanovanja. Zdaj poleg nje stoji še ena, malo nižja stolpnica.
Spustimo se na obalo, hodimo mimo mestnega kopališča, kjer mrgoli kopalcev,
Junija smo občudovali nasade sivke in grme cvetočih oleandrov na velikem parkirišču. V poletni vročini je le še malo cvetov, osušena trava v Centralnem mestnem parku, ki so ga uredili leta 2018 na 26 tisoč kvadratnih metrih zasutega področja med nekdanjim otokom in celino (stroškov je bilo za tri milijone evrov) in okrasni elementi brez vode pa tudi izgledajo bolj klavrno. Kaj hočemo: suša je in treba je varčevati z vodo.
Po Semedelski promenadi se sprehodimo skoraj do mosta preko rečice Badeševice, ki izvira pod Svetim Antonom in se je prvotno izlivala v Škocjanski zatok, potem pa so jo delno speljali po umetni strugi tu do morja, da ne bi ob neurjih poplavljala.
Ko se vračamo na Železniško postajo Koper, tudi iščemo senčne strani ulic. Pred odhodom vlaka ob 15.20 še obvezna kavica, potem pa vožnja proti domu. Za vlak IC plačamo evro in pol dodatka, v Zidani Most prispemo z zamudo, nekaj časa čakamo na potniški vlak naprej in okrog pol osmih smo v Sevnici.
PRIJETEN, NITI NE TAKO KRATEK SKOK NA MORJE JE BIL TO.
Ni komentarjev:
Objavite komentar